Batman Telltale Series Episode 1: Realm Of Shadows – Batman in de schaduw van Bruce
Telltale Games timmert de laatste jaren aardig aan de weg. De studio heeft zich gespecialiseerd in episodische games waarbij zij zich vooral richten op het vertellen van een verhaal. En na onder meer het verhaal van The Walking Dead, The Wolf Among Us en Game of Thrones te hebben verteld, is het nu de beurt aan Batman om in een Telltale-verhaal gegoten te worden.
Het verhaal van Batman is inmiddels al zo vaak verteld dat het lastig kan zijn dit op een originele manier te doen. Telltale Games mag zich op het gebied van verhalen vertellen heer en meester noemen. Na de zeer succesvolle Batman: Arkham-serie is dat best een zware klus, maar als je het dan een ontwikkelaar toe zou moeten vertrouwen, dan is het wel Telltale. De Amerikaanse ontwikkelaar lijkt wederom een stap in de goede richting te doen.
Het verhaal speelt zich af in een periode waarin James Gordon zojuist tot luitenant is benoemd. Advocaat Harvey Dent dingt mee naar het burgemeesterschap en heeft daarvoor de hulp ingeschakeld van Bruce Wayne. Bruce ligt goed bij het gros van de stedelingen uit Gotham en omdat de mensen Harvey nog niet echt kennen, is Bruce dus een belangrijk wapen in de strijd om de macht. Natuurlijk is niet iedereen gelukkig met het kandidaatschap van Dent. Zeker niet omdat hij van plan is de criminaliteit aan te pakken.
De campagne van Harvey Dent leidt tot een politiek schaakspel waar er meer dan twee partijen belangen hebben. Zittend burgemeester Hill wil koste wat het kost voorkomen dat hij plaats moet maken voor Harvey en wil graag herkozen worden. Maffiabaas Carmine Falcone probeert op zijn manier ook een stokje te steken voor de mogelijk nieuwe burgemeester door Bruce en Harvey te intimideren. En beide heren moeten ook de media nog voor zich zien te winnen.
Ondertussen viert de criminaliteit hoogtij en blijven de overvallen doorgaan alsof er niets aan de hand is. De koppen in de krant staan bol van een katachtige inbreker die de City Hall heeft overvallen. Uiteraard doet Batman een poging daar een stokje voor te steken. Terwijl je probeert alles zo goed mogelijk op te lossen, krijg je bericht van een oude bekende die je graag zou willen spreken. Het zorgt voor een verhaal met meerdere lagen en waarbij karakters niet altijd het achtergrondverhaal hebben wat je van ze zou verwachten.
Games van ontwikkelaar Telltale zijn over het algemeen games waarbij je een relatief passieve rol vervult. Je volgt een verhaal waarbij je op bepaalde cruciale momenten keuzes krijgt voorgeschoteld die van invloed zijn op het vervolg ervan. In Batman is dat niet anders. Je hebt veelal de keuze om tijdens dialogen op een bepaalde manier te reageren en op belangrijkere momenten keuzes te maken die het verhaal beïnvloeden. Dit wordt afgewisseld door scènes met quick time events waarbij je een serie knoppen in moet drukken.
Tijdens de quick time events loopt er een balk vol bij elke knop die je goed indrukt. Als de balk volledig gevuld is, zal Batman het gevecht afsluiten met een finisher move zoals je dat van onze gemaskerde vriend mag verwachten. Het niet op tijd indrukken van de juiste knop zorgt er niet voor dat je faalt of dat de scène anders verloopt. Het kan hooguit voorkomen dat de scène niet eindigt met een finisher move doordat je de balk niet vol hebt gekregen. Ondanks dat je op bepaalde momenten te kort tijd hebt de benodigde knop in te drukken, is het vrijwel altijd mogelijk die balk volledig te vullen.
Zo nu en dan zal Batman zich weer in de rol van detective hullen en een misdaad proberen te reconstrueren. Door het vinden van aanwijzingen op de plaats delict en deze met elkaar te linken, krijg je een goed beeld van wat er gebeurd is voordat jij op de locatie was. Het zorgt voor afwisseling in de ietwat passieve gameplay, al hoef je niet ver te zoeken om een volledig beeld te krijgen van wat er is gebeurd waardoor de game zich alweer snel verplaatst naar cutscenes en dialogen.
Ook de stijl is zoals je die zou verwachten van een Telltale-game. De cartooneske tekenstijl past goed bij Batman en doet enigszins denken aan de comics. Helaas zijn de bewegingen van de karakters niet altijd even goed uitgewerkt en komen ze soms erg houterig over. Vooral tijdens cutscenes waar een karakter bijvoorbeeld een stukje loopt is het goed te zien dat er best nog wat winst te behalen is. Het is niet een heel erg storend aspect aan een game waar het verhaal toch de boventoon voert.
De stemacteurs in Telltale’s Batman hebben puik werk afgeleverd. Nu mag dat ook wel met grote namen als onder meer Troy Baker (Bruce Wayne/Batman), Laura Bailey (Catwoman) en Travis Willingham (Harvey Dent), maar het is wel een zeer belangrijk onderdeel in een game als deze. Een slechte cast doet namelijk af aan het verhaal dat verteld wordt. Telltale heeft er goed aan gedaan om goede stemacteurs in te huren voor de geloofwaardigheid van het verhaal.
Batman komt in het jasje van Telltale goed tot zijn recht, al hebben we in dit geval meer met Bruce Wayne te maken dan met de detective in vleermuispak. De verhaallijnen zijn goed uitgedacht, al sluiten ze niet direct aan op het verhaal uit de comics. In de eerste aflevering zijn al een scala aan bekende karakters te zien en word je in het ongewisse gelaten met een open einde, hongerig naar de volgende aflevering.