Atari reageert op kritieken RollerCoaster Tycoon World

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Atari reageert op kritieken RollerCoaster Tycoon World

Wat voor velen een hommage aan het oude RollerCoaster Tycoon had moeten vormen, lijkt uit te lopen op een bittere teleurstelling, wat ook te lezen is in onze Early Access van RollerCoaster Tycoon World. De kritieken die de game momenteel op diverse media en op Steam ontvangt, zijn dan ook niet mals. Atari erkent dat er problemen zijn met de game en belooft verbetering.

Volgens Atari zijn ze namelijk niet van plan om de game zomaar te verlaten, wat volgens Atari’s CEO Frederic Chesnais weer te danken is aan de verkoopcijfers.

We hebben sinds de launch een aantal negatieve reacties gekregen. Maar als je kijkt naar het aantal mensen dat de game speelt, dan denk ik dat dat best goed is. We zijn er nog lang niet, maar het is geen hit and run-project. We gaan er niet voor weglopen.

Onder een aantal van de klachten zijn er ook enkele die te maken hebben met het grafische aspect van de game. Niet iedereen lijkt te spreken te zijn over het uiterlijk van de game, merendeels mensen die hadden verwacht dat de game er veel mooier uit zou gaan zien. Volgens Chesnais komt dat door de keuze die Atari gemaakt heeft en hij geeft dan ook aan dat dat misschien niet de juiste keuze was.

Daar moet ik de schuld voor op me nemen. We waren wat bang voor dingen als framerates. Voor we RollerCoaster Tycoon World lanceerden, kregen we al feedback over framerate problemen die we bij ons niet terug zagen komen. We dachten zelf dat het te maken had met connectieproblemen en dat we misschien te veel van spelers vroegen, op het gebied van pc-prestaties. Daarom besloot ik om meer te gaan focussen op goede prestaties boven grafische kwaliteit.

Inmiddels tikt het aantal reviews op Steam al bijna de 2000 aan en zoals eerder gezegd zijn deze grotendeels negatief. Chesnais geeft daarover aan ze allemaal te lezen en er ook daadwerkelijk wat mee te doen. Hij snapt dat mensen het vervelend vinden dat de game niet soepel draait, maar zegt daarbij ook dat deze Early Access-periode bedoeld is om juist de problemen uit de volledige game te strijken.

We hebben aanzienlijk wat tijd in het testen van de game gestoken en op dit punt is het onvermijdelijk dat je tegen problemen aanloopt wanneer je je parken bouwt. Heb er vertrouwen in dat met iedere rariteit of glitch die je vindt en rapporteert, het betekent dat er een minder in de volledige game zal zitten. Dus ja, in de huidige build vind je bugs, balansproblemen, ontbrekende opties, frustratiepunten en misschien wat crashes.

RollerCoaster Tycoon World is momenteel te verkrijgen via Steam, al is het momenteel nog wel een Early Access, en zul je er rekening mee moeten houden dat je voor €45,99 een hoop frustraties voor lief zult moeten nemen.