Assassin’s Creed: Origins
Met de komst van Assassin’s Creed: Origins stijgt de grootte van de inmiddels klassieke franchise tot in de dubbele getallen. In tien jaar tijd hebben we een doortocht gemaakt van de late Middeleeuwen naar de Renaissance en via de kolonisatie van Amerika naar het industriële tijdperk. De enige kant die we nog op kunnen, is naar het verleden. En welk verleden is er beter dan het Oude Egypte?
In de weken voorafgaand aan de E3 bleek Ubisoft zo lek te zijn als een vergiet. Enkele weken van tevoren wisten we al dat de game zich zal afspelen in de Egyptische oudheid. Zelfs de naam van de hoofdpersoon bleef niet geheim door een foto van een merchandise t-shirt. Ondanks deze lekken zijn we tijdens de presentatie op de E3 erg veel te weten gekomen over de game en hoe deze in elkaar steekt.
Een open deur
We weten het allemaal al, maar voor de formaliteit ga ik het toch even melden: Bayek is geboren en getogen in de Egyptische oudheid, waar hij de grondlegger is van het credo van de Assassijnen. Voordat hij deze club begon, was hij in hevige strijd tegen ‘de dragers van de maskers’, de machthebbende priesters. De priesters maken misbruik van hun macht, waarbij de burgers en de slaven het onderspit delven. Bayek heeft hier genoeg van en gaat de strijd aan met de priesters.
Wat we niet zeker weten, maar wel kunnen bedenken, is dat de priesters een connectie hebben met wat later de Tempeliers zullen worden. Dit is eenvoudig te deduceren door machtsverhoudingen in de andere games te vergelijken met Origins. Maar hoe deze relatie en strijd daadwerkelijk tot stand zijn gekomen, zal nog even een mysterie blijven.
Hoe het verhaal van Bayek inspeelt op het overkoepelende drama van Juno en de andere pre-menswezens is nog onbekend. Maar aangezien de strijd tussen de Tempeliers en de Assassijnen al sinds jaar en dag gevoed wordt door artefacten afkomstig van deze tijd, verwacht ik dat deze mystiek zeker aan bod zal komen.
Wat de connectie is tussen het verhaal van Bayek en de wereld buiten de Animus is werkelijk nog een raadsel. Na het einde van Desmond in Assassin’s Creed 3 is de nadruk op de ‘echte wereld’ steeds meer gaan vervagen. Er gaan geruchten rond dat Ubisoft de stekker heeft getrokken uit het verhaal buiten de Animus. Hoe deze vork in de steel zit, merken we vanzelf bij het spelen van de game.
Sluipend door het zand en de schaduwen
Maar genoeg over het verhaal. Tijdens de E3 kregen we na de persconferentie een half uur aan gameplay te zien. Hierin zaten een aantal dingen waar ik wel enthousiast van werd. Jammer genoeg waren er ook wat dingen waar ik minder enthousiast van werd. Maar ik begin nu eerst even met het positieve.
Ten eerste zijn er veel dingen veranderd of vernieuwd. Dit merk je al tijdens de eerste blik die je werpt op de gameplay. Er is geen minimap meer, maar een compas à la Skyrim. Net als in Skyrim probeert de game hierdoor exploratie te bevorderen door het weergeven van vraagtekens bij onbekende locaties. Hoewel dit een kleine stilistische verandering is, zorgt dit voor een simplistische en duidelijke user interface.
Een tweede opvallende verandering is de eagle vision van dit deel van de franchise. Assassin’s Creed: Origins neemt dit wel heel erg letterlijk, met een bovennatuurlijke connectie met een daadwerkelijke adelaar die als een drone boven de dorpen vliegt en vijanden kan analyseren. Hoewel deze mechaniek op het eerste gezicht een beetje onzinnig overkomt, laat dit wel zien dat er in deze game meer ruimte zal zijn voor tactiek en sluipgedrag.
En dat is een goede vraag die mooi uitmondt op de interessantste ontwikkeling die Assassin’s Creed: Origins maakt. De vechtmechanieken die al het hele leven van de franchise duidelijk gedefinieerd waren, zijn omgegooid. De nieuwe mechanieken zijn duidelijk ‘geleend’ van het overdonderende succes van The Witcher 3. Bayek heeft mogelijkheid tot zware en lichte aanvallen, het heffen van zijn schild en het gebruiken van zijn pijl en boog.
Buiten het vechten zelf hebben de wapens ook een grote verandering ondergaan. Er zijn nu verschillende wapens en kledingstukken die Bayek kan vinden in schatkisten en kan stelen van zijn vijanden. Deze wapens hebben verschillende stats met betrekking tot de snelheid van aanvallen, de schade die ze doen en speciale effecten zoals gif. Behalve dit hebben de vijanden ook skill levels. Een te groot verschil in level kan betekenen dat Bayek in één slag geveld kan worden door een te sterke tegenstander. Om deze obstakels te overwinnen is het belangrijk dat je als speler meer tactiek toepast in je speelstijl.
De uiteindelijke game komt uit op 27 oktober 2017 voor pc, PS4 en Xbox One X.