Assassin’s Creed Odyssey

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Assassin’s Creed Odyssey

Nadat Ubisoft een pauze van twee jaar inlaste na Assassin’s Creed Syndicate, bracht de uitgever vorig jaar Assassin’s Creed Origins uit. Deze game moest de reeks compleet veranderen en dat heeft het over het algemeen dan ook gedaan. Met Assassin’s Creed Odyssey lijkt Ubisoft weer hetzelfde te proberen.

Vergeleken met de vorige games uit de reeks, bevatte Origins een heleboel RPG-elementen. Zo bevatte de game een uitgebreide talent tree en verschillende soorten aanvallen. In Odyssey wordt hier een schepje bovenop gedaan. Dit mochten wij op gamescom 2018 aan den levende lijve beleven.

Keuzes, keuzes, keuzes

Een toevoeging aan Odyssey is de mogelijkheid om keuzes te maken. De eerste keuze die ik in de demo moest maken, was of ik een scheepsgevecht of een grote strijd op het land wilde meemaken. Aangezien ik geen fan ben van het varen in Assassin’s Creed en de veldslagen nieuw zijn, koos ik voor de tweede optie.

In het eerste gesprek dat ik aanging, betreffende of ik bereid was om het gevecht daadwerkelijk aan te gaan, kreeg ik nog een keuze voorgeschoteld. Hierin kon ik, net als in Mass Effect of The Witcher, kiezen wat ik wilde zeggen. Hierbij straalden de verschillende keuzes elk een andere persoonlijkheid uit: de een was bruter en directer, terwijl de andere wat zachtaardiger overkwam. Dit was echter een kleine keuze die verder geen invloed had op het verhaal zelf.

Assassin's Creed Odyssey 
 Pixel Vault

Het effect van de keuze in de missie was wel meteen duidelijk. Aan het begin kon ik nog voor zowel de schepenmissie kiezen als het slagveld. Nadat ik het gevecht gewonnen had en de Spartanen verslagen had, kon ik de schepenmissie (die dus van de Spartanen was) niet meer aannemen. In hoeverre zulke situaties verder invloed zullen hebben op de gameplay en het verhaal, werd niet duidelijk uit deze demo.

This is Sparta!

Ik begon dus met een veldslag waar ik midden in de chaos terechtkwam en er simpelweg op in moest hakken. Hier begon ik een beetje te experimenteren met de combat van Odyssey, waar ik in het volgende stuk iets meer over ga vertellen. In deze slag heb je een overkoepelend objective en dat is natuurlijk de vijand verslaan.

Odyssey lijkt te draaien om het conflict tussen de Atheners en de Spartanen. Jij als speler kiest aan wiens kant je staat en in dit grootschalige gevecht dien je de tegenstanders van de andere partij te verslaan. De kracht van beide legers wordt bovenin het scherm weergegeven in de vorm van gekleurde balken en geeft weer hoe veel of weinig kracht beide groepen nog hebben.

Assassins Creed Odyssey 
 Pixel Vault

Om de missie wat spannender te houden dan simpelweg erop los hakken en slaan, krijg je om de zoveel tijd een extra objective. Deze bestaat ook uit het vermoorden van tegenstanders, maar hierbij draait het om bijzondere vijanden die sterker zijn dan de gewone soldaten. Zo moet je bijvoorbeeld achter de kapitein van de groep aangaan om zo de tegenpartij te verzwakken. Helaas zorgde dit er niet daadwerkelijk voor dat de missie dynamischer aanvoelde. Het gevechtssysteem zelf voelde wel frisser aan door de nieuwe toevoegingen.

Combat upgrade

Origins introduceerde een gevechtssysteem dat spelers meer mogelijkheden en vrijheid bood. Dit lijkt in Odyssey alleen maar verder uitgebreid te zijn. In Origins konden spelers afwisselen tussen aanvallen die sterk maar langzaam waren en aanvallen die zwak maar sneller waren. Daar bovenop konden spelers een speciale finisher inzetten om extra schade aan te richten.

In Odyssey krijgen spelers toegang tot een extra set vaardigheden. Door op de controller een bumperknop in te drukken, kun je met de rechtse knoppen een viertal nieuwe moves inzetten. Om deze te kunnen gebruiken, moet je actiepunten verzamelen. Waarschijnlijk gebeurt dit aan de hand van hoe goed je het tijdens een gevecht doet.

Assassin's Creed Odyssey 
 Pixel Vault

Met deze moves schop je bijvoorbeeld iemand omver of pak je diens schild af en gooi je het weg. Het lijkt erop dat je zelf kunt kiezen welke vier vaardigheden je kunt gebruiken. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het levelsysteem in de game. Dat kwam in deze demo echter niet voor, dus om uit te vinden hoe dat precies in elkaar zit, moeten we nog even wachten.

Op avontuur in Griekenland

Assassin’s Creed bevindt zich nu in Griekenland en dat brengt een heel nieuw speelgebied met zich mee. Toen ik de map opende, viel het me op dat Ubisoft qua grootte dezelfde weg in wil slaan als met Origins. Hierdoor lijkt het er opnieuw op dat spelers een gigantische wereld krijgen om in te spelen.

Tot nu toe lijkt de gamewereld ongeveer hetzelfde te zijn als in Origins. Outposts en hoge plekken om te ‘synchroniseren’ vullen weer de wereld. Ook de verschillende (neven)missies zijn op dezelfde manier in de game te vinden en worden op de kaart aangegeven.

Assassin's Creed Odyssey 
 Pixel Vault

Wat ik zelf nog niet gezien heb, is de typisch Griekse architectuur waar een architectuurfan als ik naar uitkijkt. De serie kennende, kunnen we hier echter nog veel van verwachten. Het uiterlijk van de wereld is in ieder geval wel aangepast aan het Grieks klimaat. Om uit te vinden in hoeverre de game verder verschilt van Origins, moeten we nog tot 5 oktober 2018 wachten.