Activision bezit patent voor aanmoedigen microtransacties in multiplayer; ‘wordt niet gebruikt’

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Activision bezit patent voor aanmoedigen microtransacties in multiplayer; ‘wordt niet gebruikt’

Microtransacties zijn voor veel gamers nog altijd een lastig en controversieel punt. Vooral omdat uitgevers er veel geld aan verdienen, terwijl ze vaak in games zitten waar de volle mep voor is betaald. Nu blijkt dat Activision beschikt over een patent dat ‘microtransacties in multiplayer videogames zou moeten drijven’. Volgens de uitgever wordt dit patent in geen enkele game gebruikt, maar diende het enkel als experiment.

US Patent nr. 9.789.406 stamt alweer uit 2015, maar kwam pas afgelopen week in het bezit van Activision. Dit blijkt uit publieke gegevens, gezien door Rolling Stone. Het patent wordt omschreven als een “systeem en methode” om spelers aan te moedigen meer geld uit te geven aan microtransacties. Gezien veel van Activision’s games tegenwoordig dergelijke microtransacties bevatten, maken spelers zich zorgen.

Het patent zou zich richten op games met microtransacties. Daarbij zouden gamers met lagere levels gematcht worden met spelers van veel hogere levels, in de hoop de speler met het lagere level aan te moedigen geld uit te geven via microtransacties. Het patent bevat de volgende omschrijving:

The system may match a more expert/marquee player with a junior player to encourage the junior player to make game-related purchases of items possessed/used by the marquee player. A junior player may wish to emulate the marquee player by obtaining weapons or other items used by the marquee player.

In one implementation, when a player makes a game-related purchase, the microtransaction engine may encourage future purchases by matching the player (e.g., using matchmaking described herein) in a gameplay session that will utilize the game-related purchase. Doing so may enhance a level of enjoyment by the player for the game-related purchase, which may encourage future purchases.

In een reactie heeft Activision aangegeven dat het patent enkel een experiment is en diende als onderzoek. Daarnaast zou het in geen enkele game worden gebruikt:

This was an exploratory patent filed in 2015 by an R&D team working independently from our game studios. It has not been implemented in-game.

Op Twitter geeft Bungie community manager David ‘Deej’ Dague aan dat de functionaliteiten zeker niet in Destiny zitten.