Aan de slag met PlayerUnknown’s Battlegrounds nieuwe systemen

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Aan de slag met PlayerUnknown’s Battlegrounds nieuwe systemen

Je bent zojuist succesvol uit een vliegtuig gesprongen boven een Russisch eiland ergens in een zee. Je landt in het midden van een plaats die op de kaart aangeduid is als Pochinki samen met nog vijf mannen en vrouwen. Voor je zie je een jachtgeweer. Terwijl je hoort hoe je buurman zijn M16 door laadt, probeer je over een hekje van nog geen halve meter te springen. Helaas blijf je hangen in het prikkeldraad en word je doorzeefd door kogels.

Iedere speler van PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) heeft het bovenstaande scenario wel meegemaakt. Waarschijnlijk heb je na dit dergelijke voorval je gameclient vol frustratie afgesloten, waarna je het web op bent gegaan. Je struint door fora, Twitter feeds en nieuwsberichten, op zoek naar dat ene stukje informatie dat weergeeft wanneer die vaulting mechanic nu eens geïmplementeerd wordt in PUBG.

Nieuwe schijn

Spoiler alert: die informatie is er nog niet, maar de mechanic bestaat in ieder geval wel. Nee, dit wordt niet geschreven door een man achter een pc met een hoedje van aluminiumfolie op zijn hoofd. Dit wordt geschreven vanuit ervaring, want gelukkig voor ons, de spelers, bestaat er ook zoiets als de testservers van PUBG.

PUBG 
 Pixel Vault

Zo’n twee weken geleden gingen deze testservers weer open met deze keer als inhoud versie 1.0. Deze tamelijk grote update brengt behoorlijk wat nieuwe dingen met zich mee, waaronder ook het vaulting-systeem waarmee je over muurtjes, hekjes en door ramen kunt klimmen. Daarnaast zaten er ook een tweetal nieuwe wapens in de update en waren er nog een aantal visuele aanpassingen. Daar straks meer over; ik ga het nu eerst even hebben over hetgeen waar we allemaal het meest op zitten te wachten: vaulting.

Het concept is redelijk rechttoe rechtaan. Je staat voor een obstakel. Wil je over dit obstakel heen klimmen, dan druk je op de knop, waarna je over het obstakel heen klimt. Het klimmen zelf kan verschillende hoeveelheden tijd in beslag nemen. Logisch, want over een hekje hupsen is natuurlijk veel makkelijker dan over een muur van manshoogte klauteren. Volgens dezelfde logica zijn er dus ook muren die niet beklimbaar zijn.

PUBG 
 Pixel Vault

Hetzelfde geldt voor ramen. Zoals we weten bevatten de ramen van PUBG glas. Voor jouw avatar is dit echter geen probleem. Met een druk op de knop breek je de ruit en klim je door de ruit heen. Hier zitten voor- en nadelen aan. Het voordeel is dat je razendsnel een gebouw binnen kunt dringen en je kunt sneller naar het volgende gebouw. Het nadeel van deze methode is dat het breken van het glas voor flinke herrie zorgt. Spelers in jouw omgeving hebben op dat moment opeens een duidelijk idee van jouw locatie. Hierdoor sta je dus voor een interessante keuze. Wil je zo snel mogelijk, zoveel mogelijk verzamelen en ben je bereid om de aandacht te trekken? Of doe je het rustig aan, maar loop je het risico om te laat te komen voor de beste wapens?

De toevoeging van de vaulting mechanic heeft dus een grote impact op hoe je het spel speelt en het biedt veel ruimte voor creativiteit. Die vrijheid zorgt ook voor immersie: je hebt het gevoel dat wat je kunt doen realistisch is en dat het past in de wereld die neergezet wordt. Wel is het lastig om eenduidig te zeggen dat de toename in immersie enkel het effect is van de vaulting mechanic.

Een blik in de toekomst

De 1.0 testbuild heeft namelijk ook een flinke upgrade gekregen op het gebied van de grafische schoonheid en de stabiliteit van de game-engine. De wapenmodellen zagen er duidelijker gedefinieerd uit en de effecten zagen er realistischer uit. Waar een ontploffing voorheen een vage vuurbal was, is dit nu een laaiende explosie met zware visuele impact.

PUBG 
 Pixel Vault

Dit geldt zeker wanneer je dit direct vergelijkt met de live-servers, dan is het verschil in performance duidelijk merkbaar. In mijn huidige settings haal ik in de echte servers momenteel 70 FPS, terwijl ik in de testservers makkelijk aan 90 FPS kom. Een toename van 20 FPS is een significant verschil, zeker wanneer de testbuild aanzienlijk meer indruk maakt op grafisch gebied.

Als kers op de taart mochten we in de testbuild ook twee nieuwe wapens uittesten. Dit waren de DP-28 en de AUG A3. Helaas heb ik niet het geluk gehad om de AUG A3 te kunnen testen, omdat deze alleen in care packages zit. Wel heb ik de DP-28 kunnen testen. Het wapen is een light machine gun en gebruikt 7.62 mm munitie. Met een magazijn van 47 kogels en een redelijke schietsnelheid is dit bakbeest geschikt voor close quarters combat en medium range.

Wie het kleine niet eert…

Verder was er nog een berg aan kleine veranderingen: de UI heeft een andere stijl waardoor je makkelijker de graden op je kompas kunt aflezen, de geluiden van de bommen en explosies zijn vernieuwd, het lettertype van de teksten zijn prettiger om te lezen en ga zo maar door. Uiteindelijk zorgt dit voor één ding: het hunkeren naar meer. Na een paar dagen was de testserver weer dicht en was het weer even wennen om in de oude servers te gaan spelen.

PUBG 
 Pixel Vault

We merken vanzelf wanneer de volledige release van PUBG uitkomt. Voorlopig hebben de liefhebbers van deze battle royale dus nog een aantal dingen om naar uit te kijken: de volledige release en die verdraaide woestijnmap! Hoe dan ook komt de beta versie van PUBG voor Xbox One uit op 12 december. Wanneer de updates volgen moeten we helaas nog afwachten.