7 Days to Die – Early Acces op console

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
7 Days to Die – Early Acces op console

Telltale Games heeft zich de afgelopen jaren van enorme naamsbekendheid voorzien binnen de game-wereld. Met hun games die een unieke grafische stijl en verhaalvertelling dragen, zijn ze bij menig gamer niet meer van de radar weg te denken. Met name de The Walking Dead-games hebben ze aan dat succes geholpen. Telltale Games maakt echter niet alleen, maar geeft ze ook uit, wat het geval is met 7 Days to Die. De game is ontwikkeld door The Fun Pimps en werd in 2013 al op de welbekende markt van Early Access gezet.

De game is op pc nog steeds in Early Access, maar desondanks wel enorm populair bij de pc-community. 7 Days to Die lift mee op de ontstane trend van games waarin je moet survivalen, bouwen en zombies van je af moet slaan. Samen met de community wordt de game telkens up-to-date gehouden en voorzien van verzoeken van de fans. Aangezien de game zo populair is en al van de nodige updates is voorzien, leek het dus een kleine stap om 7 Days to Die zijn intrede te laten doen op de console.

Helaas speelt de game, die zombies in de hoofdrol heeft, zelf ook als een zombie. In de game start je als een simpele overlever met weinig kleren en je enige doel in de game is zo lang mogelijk overleven. Waar je bij veel van dit soort games ziet dat je werkelijk alles zelf moet uitzoeken, wordt je in 7 Days to Die nog enigszins in de juiste richting geduwd doordat de game je basis-elementen voorschotelt die je moet uitvoeren. Zo moet je om te beginnen aan de nodige materialen komen om een stenen bijl in elkaar te knutselen en wat kleren zijn daarna ook wel handig.

7Days_05

Het probleem waar je echter tegenaan loopt, is dat je totaal niet wordt verteld hoe de besturing werkt. Je ziet dus wel heel duidelijk wat handig is om te doen aan het begin van je avontuur, maar hoe je dit doet is een uitdaging op zich. De knoppen moet je zelf maar uitvinden en zelfs na het indrukken van verschillende knoppen weet je nog steeds niet waar elke knop precies voor dient.

Afijn, je weet je inventaris na een kleine paar minuten geklungel eindelijk te voorzien van wat plantjes, stenen en hout en het craften kan beginnen. Het craft-systeem is enorm uitgebreid in 7 Days to Die en mag dan ook als groot pluspunt worden bestempeld. Bijna alles wat je nodig hebt om zo lang mogelijk uit te houden, is te maken met materialen uit de wereld. Het gaat van kleding tot simpele wapens en van smeltovens tot materialen om een fort van heb ik jou daar neer te zetten.

Ik zeg bewust dat het craft-systeem je voorziet van bijna alles. Veel materialen, maar ook wapens en kleding, zal je moeten vinden in de wereld, dus ook exploratie speelt een enorme rol in de game. Je zult zeker in het begin van je sessie een lange tijd ronddwalen om je voor te bereiden en te settlen om van je fort een leuk en veilig stekkie te maken. Je moet er immers zolang mogelijk uithouden, wetende dat je elke zevende dag belaagd wordt door een enorme horde zombies die zacht uitgedrukt nogal aggresief zijn.

7Days_02

Je hebt dan ook wel de nodige kennis over de materialen, het craftsysteem en de exploratie nodig, want de wereld van 7 Days to Die kan keihard zijn. De game is naar eigen wens in te stellen, maar wil je je een echte overlever voelen, dan moet je rekening houden met je energie-niveau, temperatuur, ziekte, voeding, water, slaap en, oh ja, er lopen hier en daar nog wat zombies rond die maar al te graag een hapje van je willen nemen. Daar hebben ze vooral ‘s nachts meer behoefte aan, want dan zijn ze ook bereid een sprintje te trekken voor een hapje van je elleboog, of die van je maat. De game is namelijk ook in splitscreen en multiplayer te spelen. De multiplayer variant zou hierin een meer PvP gerichte ervaring moeten bieden.

Klinkt alsof het wel snor zit. De concepten achter de game zijn goed uitgedacht, maar helaas moet ik nu terugkomen op mijn eerdere uitspraak: de game speelt zelf als een zombie. 7 Days to Die werkt namelijk niet op de console, in zowel de brede als de enge zin van het woord. De wereld waar je doorheen loopt ziet er grafisch niet des consoles uit. Textures zijn verre van mooi en ook de leegte, clipping, drawdistance, pop-up en de foeilelijke skybox werken niet mee aan een prettige ervaring. Gameplay boven graphics geldt voor mij te allen tijde, maar dit haalt de ervaring en het plezier er aardig uit.

De gameplay heeft dan aardig wat goed te maken, maar ook daar is ontwikkelaar The Fun Pimps niet in geslaagd. De game is buggy, onafgewerkt, traag, clunky en over het algemeen dus verre van uitnodigend om op te pakken. Ook freezet de game regelmatig voor twee seconden en wordt je aan de lopende band blootgesteld aan framedrops. Zeker als je je bedenkt dat 7 Days to Die een game is die je lang moet spelen om de game volledig tot zijn recht te laten komen, is de eerste indruk geen goede invitatie om lang te blijven spelen. Het bereiken van de beruchte zevende dag zat er voor mij dan ook niet in.

7Days_08

De ervaring wordt verder gebroken door de vreselijke geluiden die de game voorschotelt. Op momenten dat er werkelijk geen vuiltje aan de lucht is, laait er spannende en enge muziek op, terwijl je in een knullig gevecht met een zombie niets anders hoort dan generiek kreun. Op een ander moment was ik hout aan het verzamelen toen ik in de verte een zombie hoorde kwijnen. Het geluid bleef maar aanhouden, maar ik zag niets. Na enige tijd had ik door dat mijn personage het zelf was die de geluiden voortbracht, omdat het buikje honger had…

Ook de multiplayer werkte niet naar behoren toen ik me eraan waagde. De server was leeg en de kans om iemand tegen te komen was dus vrij klein. Hierdoor was het een kwestie van tijd en moeite spenderen in andermans wereld, die als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra je weer terugkeerde naar je solo avontuurtje.

Als je de rits aan minpunten opsomt, kan je eigenlijk concluderen dat 7 Days to Die in Early Access-kwaliteit naar de console is gebracht. De game schiet aan alle kanten tekort, terwijl het concept goed is en op de pc heeft laten zien te werken. Voor The Fun Pimps begint de uitdaging hiermee van voren af aan en er staat ze flink wat update-werk te wachten. Wellicht hebben de goede heren de werking van een console-release wat onderschat, wat ze nu duur komt te staan. Voor hen is het fun-gedeelte misschien wel het verder opbouwen en afwerken van de game, maar voor de gamer die hier 35 euro voor neertelt, is het alles behalve een pretje. Het is dan ook afwachten hoe lang de game zelf in leven weet te blijven.

7Days_03