3D Fantasy Zone II – De Bright Side of de Dark Side?

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
3D Fantasy Zone II – De Bright Side of de Dark Side?

Fantasy Zone II kwam in 1987 uit voor de Sega Master System. Door beperkingen van de console kwamen veel keuzes in design en gameplay niet goed uit de verf. In 2008 was het voor M2 duidelijk dat de game wel potentie had en een remake van de originele Fantasy Zone werd uitgebracht. Die remake viel veel beter in de smaak, want nu konden de gameplay en het design wel verwezenlijkt worden. Door het kleine succes van de game moest er voor Fantasy Zone II ook een remake komen, maar of dat een goed idee was, zal ik hier bespreken.

Nintendo durfde het aan om Fantasy Zone II te rebooten voor de Nintendo 3DS en 3D Fantasy Zone II werd geboren. Voor iedereen die niet bekend is met Fantasy Zone, het is een 2D-scrollende shooter. Hierbij bestuur je een ruimteschip, Opa-Opa, die op verschillende manieren de rondvliegende vijanden kan opblazen. In deze versie is het speelveld iets vergroot, zodat het hele bovenste scherm van de 3DS gebruikt wordt. Hierdoor heb je meer tijd om te reageren op aanvallen van vijanden. Ondanks dat de game in principe 2D is, wordt er wel gebruikgemaakt van de 3D-functionaliteit van de 3DS. Zo wordt er diepte gecreëerd, waardoor de achtergrond verder weg lijkt te liggen en de vijanden en hun aanvallen  verder naar voren liggen. Persoonlijk vind ik dit een heel slimme optie, aangezien je op deze manier goed in de gaten hebt waar vijanden zich bevinden en wanneer je aanvallen moet ontwijken tussen alle felgekleurde objecten door. Het is dan ook zeker aan te raden de 3D slider eens op de 3D-stand te zetten bij deze game.

Fantasy_Zone_II_Screenshot_(3)

Als je de eerste game wel al gespeeld hebt, zul je je direct thuis voelen. De basis van de game is namelijk vrijwel hetzelfde. De game speelt zich tien jaar na de originele game af en de held Opa-Opa moet zijn thuisland weer verdedigen tegen indringers. Je speelt door zeven levels heen, waarbij ieder level eindigt met een baas nadat je alle basissen van de vijand hebt gesloopt. De laatste ronde, de achtste, is een soort boss-rush, met aan het einde een eindbaas.

Fantasy_Zone_II_Screenshot_(54)

In dit deel zijn er echter ook een paar nieuwe dingen te vinden, die de game toch weer iets verfrissends geven. De eerste zeven rondes hebben namelijk twee variaties, de Bright Side en de Dark Side. Door een warp gate in te vliegen, kun je switchen tussen de twee. De Dark Side is de moeilijkere versie van het level, maar levert ook meer munten op. De vernietigde basissen blijven behouden tussen de twee kanten, dus het totaal aantal basissen dat je moet vernietigen, blijft gelijk, ongeacht hoe vaak je door een portaal vliegt.

Waar zijn die extra munten dan nuttig voor? Nou, die kun je in de shop uitgeven om je ruimteschip te upgraden. Deze shops vliegen rustig rond tussen de vijanden. Sommige upgrades werken maar tijdelijk, zoals sommige wapens, anderen zijn blijvend, zoals de Heavy Bomb, die een paar seconden nodig heeft om weer op te laden. Daarnaast worden alle munten automatisch opgeslagen in een bank. Die opgeslagen munten kun je aan het begin van de game opnemen, zodat je vrij snel met vrij sterke wapens kunt spelen als je een tijdje bezig bent geweest.

Fantasy_Zone_II_Screenshot_(39)

Naast de story mode is ook Link Loop Land, waarbij je Upa-Upa bestuurt, in de game aanwezig. Link Loop Land is een oneindige score attack mode, waarbij het doel is om zoveel mogelijk punten binnen te slepen met maar één leven. Om zoveel mogelijk punten te halen, zul je moeten linken; wanneer je munten verzamelt gaat je multiplier ‘Link Gauge’ omhoog. Deze Link Gauge loopt automatisch leeg, dus moet je munten blijven verzamelen wil je veel punten blijven scoren. Iedere keer als de Link Gauge vol is, gaat je multiplier één omhoog, vandaar dus dat je die munten moet linken. Ook is de gameplay iets anders, er is hier namelijk geen Bright of Dark Side en de vijandelijke basissen kunnen op veel verschillende manieren voorkomen. Je kunt ook tegen een baas vechten, maar de game gaat na het verslaan van die baas gewoon verder, waarbij de moeilijkheidsgraad en snelheid gewoon blijft toenemen zoals het normaal al deed. Ook zijn er geen shops, maar krijg je een oneindige 3 Wat Shot om toch meerdere vijanden tegelijk uit te kunnen schakelen. Daarnaast zijn er nog een paar extra features om een verschil te maken, maar die moet je zelf maar proberen te vinden.