’20 procent minder verkopen voor Rise of the Tomb Raider door timed exclusive’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
’20 procent minder verkopen voor Rise of the Tomb Raider door timed exclusive’

Door de tijdelijke exclusiviteit van Rise of the Tomb Raider voor de Xbox-consoles komen de verkoopaantallen 20 procent lager uit dan wanneer de game gelijktijdig op de PlayStation 4 zou zijn uitgebracht. Dat zei analist Michael Pachter van Wedbush Securities tegen de site Gamasutra.

Volgens Pachter loopt uitgever Square Enix flinke inkomsten mis, omdat het met de timed exclusive het grote PlayStation-publiek niet bereikt. Exclusiviteit voor een jaar zorgt voor 40 procent minder inkomsten, terwijl de uitgever door een ‘vertraging’ van een half jaar 20 procent aan verkopen misloopt, denkt Pachter. Directeur David Cole van onderzoeksbureau DFC Intelligence denkt dat Square Enix zo’n 150 miljoen dollar misloopt. Volgens Cole heeft Microsoft veel minder dan 100 miljoen betaald voor de exclusiviteit, waardoor het uiteindelijk een slechte deal is voor Square Enix.

Microsoft heeft naar schatting van Pachter ongeveer 20 miljoen dollar betaald voor de exclusiviteit van Rise of the Tomb Raider. Daarnaast zou het Amerikaanse bedrijf nog eens 20 miljoen dollar hebben gestoken in marketing voor de game. Mede daardoor werden er uiteindelijk meer dan een miljoen exemplaren van Rise of the Tomb Raider verkocht voor de Xbox One en 360.

Volgens Cole heeft de timed exclusive zijn beste tijd gehad, omdat er geen duidelijke marktleider is op het gebied van consoles en pc. Als een game maar op een platform wordt uitgebracht, dan kan de uitgever hoe dan ook een miljoenenpubliek niet bereiken. Het maken van deals is daardoor duur voor zowel de consolemakers als voor de uitgever, omdat de kosten en baten niet tegen elkaar opwegen.

Ook stelt Cole dat exclusieve titels lang niet altijd zogenoemde system sellers zijn. “De exclusiviteit van een game heeft nauwelijks invloed op hardwareverkopen. Het enige dat voor de Xbox One heeft gewerkt is het maken van afgeprijsde bundels met aantrekkelijke games”, aldus Cole. De waarde van exclusiviteit is dus sterk verminderd. Voor Microsoft is het zelfs duurder om games aan zich te binden, omdat Sony met de PlayStation 4 een groter publiek bereikt.

De beste oplossing is volgens Cole om DLC en ingame-content exclusief uit te brengen voor platforms, zoals Rockstar eerder deed in de Grand Theft Auto-serie. De uitgever bereikt daarmee alsnog het volledige miljoenenpubliek over de breedte van de console-industrie.