Severed – Chop, chop, chop

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Severed – Chop, chop, chop

Ondanks al het slechte nieuws omtrent de PS Vita de afgelopen tijd lijken nog niet alle ontwikkelaars de handheld op te hebben gegeven. Een voorbeeld is Drinkbox Studios dat onlangs de PS Vita-exclusive Severed heeft uitgebracht en waar ik mee aan de slag ben gegaan. Deze role-playing game plaatst spelers in de voetsporen van de krijger Sascha, die na een aanval door monsters haar arm en familie is verloren en op zoek gaat naar antwoorden. Hoewel RPGs nou niet echt hoog op mijn lijstje staan en ik een haat-liefde verhouding met de PS Vita heb, wist ik na het zien van de eerste unieke gameplay-beelden dat ik deze titel echt moest checken.

Vanaf het moment dat je in de titel stapt, wordt je overgoten door een gevoel van mysterie. Veel wordt er namelijk niet uitgelegd, het is aan jou de taak om langzaamaan achter de antwoorden te komen. Dit roept bij jouzelf als speler ook veel vragen op en met name in het begin vraag je jezelf af wat je eigenlijk aan het doen bent. Door het vinden van diverse geheimen wordt je voorzien van korte flashbacks die herinneringen van Sascha uitbeelden. Dit is meteen de manier waarop het verhaal verteld wordt en het is aan jou om deze herinneringen aan elkaar te knopen en zo het verhaal duidelijk te krijgen.

Severed_02

De vormgeving van de game deed mij denken aan muurschilderingen zoals je ze vroeger zag bij de indianen. Het lijkt alsof iemand die schileringen opgepakt heeft, wat kleuren heeft toegevoegd en deze in de game gegoten heeft. Het is een vrij uniek stijltje dat het mysterie van Severed extra ondersteund. De diverse levels zijn opgebouwd uit een grote hoeveelheid ‘kamers’. Als je in een dergelijke kamer bent kun je om je heen kijken, maar bij het zetten van een stap krijg je een soort cutscene en verschijn je in de volgende kamer. Je hebt dus niet het gevoel dat je vrij kunt bewegen en hoewel dat even wennen is, blijkt dat niet storend te zijn. Met name doordat de levels opgebouwd zijn als een soort doolhof kun je vaak alle kanten op waardoor het gevoel van vrijheid juist weer opgebouwd wordt. Om je toch een beetje het idee te geven waar je ongeveer naartoe moet, wordt je voorzien van een minimap waarop je ook kunt zien welke kamers je nog niet gedaan hebt. Als je het geluk hebt om in één keer de goede kant op te lopen ben je zo klaar, maar als je net als ik alle geheimen wil vinden, zul je nog even bezig zijn. Met name doordat je, ondanks de minimap, nog vrij snel verdwaalt.

Severed start in het huis van Sascha, welke volledig verwoest is. Wanneer je er zelf doorheen loopt, lijkt alles vrij rustig en je hebt even de tijd om aan de besturing te wennen. Vervolgens verschijnt er een wezen, wat bij mij bijna voor een hartverzakking zorgde, dat je voorziet van een zwaard. Met dat zwaard kun je de verschillende monsters die je tegen komt een stukje kleiner maken. Het zwaard bestuur je door over je touchscreen te vegen, waarbij vooral verschillende richtingen erg van belang zijn. Vooral de besturing van het zwaard, in combinatie met de verschillende vijanden die je tegenkomt, is de reden waarom deze game enorm te prijzen valt: het werkt namelijk ongelooflijk lekker. De monsters waartegen je moet strijden komen in allerlei soorten en maten voor, maar zijn allemaal op hun eigen manier gevoelig voor het zwaard dat je bij je draagt. Nou is het zo dat ze op sommige momenten gevoeliger ervoor zijn, maar je ook kunnen blokken. Je zult dus goed moeten kijken welke richting je op moet slaan en het is dus af te raden om niet zomaar als een malle over je touchscreen heen vegen.

Severed_03

Tijdens het vechten zal een balk zich vullen en wanneer deze helemaal vol is, bereik je ‘Severed-modus’. Deze balk vullen is nog geen peulenschil: als je geraakt of geblokt wordt, vult de balk maar heel traag, iets wat behoorlijk snel gebeurt als er overal om je heen vijanden te vinden zijn. Lukt het je om de Severed-modus te bereiken, dan krijg je aan het eind van het gevecht korte tijd om lichaamsdelen af te hakken van vijanden. Deze lichaamsdelen worden gebruikt als materiaal waarmee je kan upgraden. Sascha heeft namelijk de beschikking tot een ‘skill-tree’ waarmee je haar kunt verbeteren om zo de gevechten makkelijker te maken. Het vullen van deze skill-tree vraagt ook behoorlijk wat skills van jouzelf gezien het geen makkie is om deze te bereiken, maar juist deze uitdaging zorgt ervoor dat het heel goed voelt wanneer je iets kunt verbeteren.

Wat me toch opviel na een tijdje in de wereld van Severed te hebben doorgebracht, is dat het toch vrij snel verveelt. Drinkbox Studios heeft er alles aan gedaan om de game zo interessant en spannend mogelijk te houden en in grote mate is dat ook gelukt. Het gevoel van mysterie maakt dat je graag verder wilt spelen om alles te ontrafelen en aangevuld met de heerlijke manier waarop het vechten werkt, hebben ze een zeer sterke game neergezet. Toch is datgene wat je moet doen vrij eentonig en ik merkte bij mezelf dat ik er al snel eventjes klaar mee was. Nu is het zo dat het ook vrij snel weer kriebelde om verder te spelen dus wat dat betreft zorgt de game er toch voor dat je weer wilt terugkeren. Aan het begin gaf ik al aan dat de PS Vita nou niet echt mijn favoriete platform is om games op te spelen, maar toch zorgt deze game ervoor dat de manier waarop je deze kan gebruiken ultiem tot zijn recht komt. Dit met name door het optimale gebruik van het touchscreen. Met Severed kan de PS Vita een pareltje aan zijn gamelijst toevoegen.