Sony stelt strenge eisen aan VR-games

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Sony stelt strenge eisen aan VR-games

Nu de PlayStation VR eindelijk een prijs en releasedatum heeft, druppelen er ook veel andere details binnen. Tijdens een presentatie over de headset voor ontwikkelaars tijdens de Game Developers Conference blijkt dat Sony zeer strenge eisen stelt aan de games voor de headset.

De presentatie tijdens de GDC werd gegeven door Chris Norden, ontwikkelaar van de headset bij Sony, waarbij Gamasutra aanwezig was. Uit deze presentatie blijkt dat Sony vooral strenge eisen stelt aan de frame rate in games. Wanneer tijdens testen bij Sony de frame rate wegzakt naar minder dan 60 frames per seconde, dan zal Sony de game “hoogstwaarschijnlijk” afkeuren:

Frame rate is ontzettend belangrijk; je kunt niet wegzakken onder de 60 frames per seconde, nooit niet. Als je een game instuurt naar ons en deze zakt naar 55 of 51, keuren we deze waarschijnlijk af. Ik weet dat ik hier veel kritiek op ga krijgen, maar er is geen excuus om die frame rate niet te halen. Het is ontzettend moeilijk en ik ga niet liegen door te zeggen dat het super makkelijk is… het is heel erg lastig. Maar 60 Hz is de minimum acceptabele frame rate. Stamp dat maar in je hoofd.

Andere opvallende elementen uit de presentatie zijn onder andere het nieuw opgerichte consultatieteam van Sony voor VR-games dat ontwikkelaars kunnen inschakelen. Dit om slechte VR-games zo veel mogelijk te voorkomen. Daarnaast lijkt Sony ook erg te pushen richting games waarbij gebruik wordt gemaakt van de televisie als tweede scherm om ook in situaties met meerdere personen een leuke ervaring te verschaffen.

Eerder deze week onthulde Sony eindelijk de prijs en releasedatum van de headset. Vanaf oktober kunnen spelers met de headset aan de slag voor het bedrag van 399 euro.