Microsoft annuleert Fable Legends, sluit mogelijk Lionhead

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Microsoft annuleert Fable Legends, sluit mogelijk Lionhead

Slecht nieuws voor Fable-fans: de aankomende Fable-game Fable Legends zal nooit het licht zien. Microsoft heeft vandaag aangekondigd dat het de game annuleert en mogelijk zelfs Lionhead Studios zal sluiten. Ook Press Play Studios, de studio achter Max: The Curse of the Brotherhood, zal worden gesloten.

Hanno Lenke, general manager voor Microsoft Studios Europa, maakte het nieuws vandaag bekend in een statement op de officiële Xbox-website:

Vandaag heb ik een aantal vervelende wijzigingen aan te kondigen die effect hebben op onze Microsoft Studios-teams en projecten in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Na veel overwegingen hebben we besloten om de ontwikkeling van Fable Legends stop te zetten en zijn in discussie met de medewerkers over een voorgestelde sluiting van Lionhead Studios in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zullen we Press Play Studios in Denemarken sluiten en staken we de ontwikkeling van Project Knoxville.

Waarom Microsoft heeft besloten om de studio’s op te heffen blijft echter onduidelijk. De ontwikkeling van Fable Legends zou niet ideaal zijn verlopen, gezien het feit dat de game voor het eerst in 2014 in bèta ging, maar nog steeds niet is verschenen. Of dit echter de doorslaande reden is geweest om ook Lionhead Studios te sluiten, blijft de vraag.

Lenke geeft in zijn statement wel aan dat Microsoft er alles aan zal doen om de getroffen werknemers onderdak te bieden binnen andere Xbox-studio’s of mogelijk bij andere studio’s in de industrie. Daarnaast blijft Microsoft toegewijd aan andere studio’s in Europa, met de ontwikkeling van titels als Quantum Break, Sea of Thieves en Ori.

Lionhead Studios was al sinds 1996 actief in de gamesindustrie, al verscheen de eerste titel van de studio pas in 2001: Black & White. Sinds de overname van Microsoft in 2006 lag de focus voornamelijk op de Fable-serie. Press Play Studios werd in 2012 opgekocht door Microsoft, waarna het kwam met Max: The Curse of the Brotherhood. De studio werkte nu aan Project Knoxville, een Hunger Games-achtige multiplayergame.