Battleborn is Gearbox’ grootste investering ooit
Gearbox Software, en vooral diens CEO Randy Pitchford, zijn in het verleden nogal eens in het nieuws gekomen vanwege flinke investeringen die er toen al niet om logen, maar als we Pitchford mogen geloven vallen al deze investeringen in het niet wanneer je ze vergelijkt met die van Battleborn. De game zou zelfs meer gekost hebben dan Borderlands 1 en 2 bij elkaar.
Nu is het absoluut geen geheim meer dat de gamesindustrie er een is waar mijloenen, zelfs miljarden dollars en euro’s in rondgaan, dus ook een AAA-titel als Battleborn mag de nodige duiten kosten. Tijdens een interview met Polygon deed Randy Pitchford een boekje open over de gigantische investering die Gearbox heeft gedaan in de game. De ontwikkeling van de game zou namelijk meer hebben gekost dan Borderlands 1 en 2 bij elkaar, beide games die nu niet bepaald low-budget zijn. Daarnaast gaf hij ook aan dat het voor Gearbox ook een ‘grote gok’ was, gezien niemand enig idee heeft of de game gaat scoren, of juist niet. Pas toen andere partijen met soortgelijke games als Overwatch en LawBreakers op de proppen kwamen, wist hij dat ze op het juiste spoor zaten.
We hebben in Battleborn meer geïnvesteerd dan in Borderlands 1 en 2 bij elkaar en we wisten niet eens of mensen erin geïnteresseerd zouden zijn of niet. Toen andere mensen met dingen aan kwamen zetten die raakvlakken vertoonden met Battleborn motiveerde dat ons. Eerst is er wat wedijver, wat een leuke uitdaging vormt. Maar ook, wow, deze gasten zijn behoorlijk slim en denken ook dat er wat te halen valt. Misschien zijn we toch niet gek, misschien is er een klant voor deze game. Het vormt ook een uitdaging want niemand doet exact wat wij aan het doen zijn. De meeste mensen benaderen de free-to-play kant of iets anders. Wij maken een AAA-game waar je je geld aan uitgeeft en waarvan je weet dat dat je een volledig en waardevol product geeft die je de volledige ervaring biedt.”
Volgens Pitchford zal de game, ook al lijkt deze zich volledig te focussen op de multiplayer, ook een behoorlijke singleplayer campaign bevatten. Het frappante daaraan is dat, gezien de game al in mei van dit jaar verschijnt, tot op heden nog vrij weinig bekend is over deze singleplayermodus. Zelfs het interview met Polygon kon daar geen verandering in brengen.