Activision presteerde matig tijdens de feestdagen

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Activision presteerde matig tijdens de feestdagen

Activision heeft een matig kwartaal achter de rug, zo blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers van de uitgever. Het vierde kwartaal van 2015 viel lager uit dan verwacht, onder andere omdat Guitar Hero Live en Skylanders Superchargers niet presteerden zoals werd gehoopt.

Uit de cijfers blijkt dat de gecorrigeerde omzet van Activision in het vierde kwartaal uitkwam op 2,12 miljard dollar, vier procent minder dan de verwachte 2,15 miljard dollar. Iets dat op de beurs niet helemaal in goede aarde viel: het aandeel Activision Blizzard zakte op de Amerikaanse NASDAQ in de uren nadat het rapport bekend werd met 16 procent. Toch lijkt de uitgever nog altijd af te stormen op een uitstekend jaar met een verwachte gecorrigeerde omzet van 6,25 miljard dollar.

Waar lijken de zwakke resultaten door te komen? Volgens Activision heeft dit vooral te maken met tegenvallende resultaten van games als Skylanders Superchargers en Guitar Hero Live die geen stand konden houden tegen de concurrentie. Vooral Skylanders lijkt zwaar te lijden onder de concurrentie van de amiibo, Disney Infinity en LEGO Dimensions.

Een ander probleem ziet Activision in de trend dat men meer en meer op smartphones speelt. Hier heeft het bedrijf wel plannen voor met de overname van King Digital, ontwikkelaar van onder andere Candy Crush. De deal, met een kostenplaatje van zo’n 5,9 miljard dollar, zal naar verwachting deze maand worden afgerond. Daarmee zal het aantal actieve spelers onder de vleugels van Activision groeien van 80 miljoen spelers naar ruim 500 miljoen actieve spelers per maand. Maar ook hier zal Activision voor moeten knokken: King maakte bekend dat het bedrijf in het vierde kwartaal minder omzet, winst en gebruikers had dan het jaar ervoor.

De stijgende vraag naar digitale content zoals DLC en download-only titels lijkt het najaar nog een beetje goed te maken voor Activision. Met 780 miljoen dollar zorgde het voor een recordpercentage van 37 procent van de gecorrigeerde omzet, een stijging van ruim 14 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Een trend die ook bij de concurrentie zoals EA en Take-Two duidelijk te zien was.