Terugkerende franchises in 2011 – Nieuw en vertrouwd

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Terugkerende franchises in 2011 – Nieuw en vertrouwd

Naast het heugelijke feit dat Pixel Vault in 2011 werd opgericht zijn er natuurlijk genoeg andere opvallende dingen gebeurd in dat jaar. Een voor de hand liggende gebeurtenis is de enorme PlayStation-hack, maar er is ook iets in gang gezet wat niet zo groot in het nieuws was en bij velen niet eens is opgevallen. Waar zijn de nieuwe IP’s gebleven en waarom zijn er zoveel nieuwe delen van lopende franchises uitgekomen?

Nieuwe delen van een lopende franchise doen het bijna altijd goed en in het jaar van onze oprichting waren er een grote successen voor al bestaande franchises. De top tien hoogst gewaardeerde games op Metacritic zijn uitsluitend nieuwe delen van een serie. Gears of War 3, LittleBigPlanet 2, Forza 4, Dead Space 2, Batman: Arkham City en ik kan zo door blijven gaan. Het is begrijpelijk dat deze games zo aanslaan, omdat de mens toch graag iets wil hebben dat hij al kent. Er wordt toch sneller een game aangeschaft waarvan je weet dat je het leuk vindt, omdat je al eens het vorige deel gespeeld hebt. Nieuwe IP’s zijn voor velen toch een beetje eng om zomaar te kopen en dan wordt de kat wat langer uit de boom gekeken. Het is jammer dat dit steeds vaker het geval is, maar in 2011 waren de games uit bestaande series wel erg sterk te noemen.

Gears of War 3 - 2011

Neem bijvoorbeeld Gears of War 3, het slotstuk van een epische serie op de Xbox 360 (Judgment is nooit gebeurd). Het was een langverwachte game waar elke bezitter van een 360 naar uit zat te kijken en Epic Games stelde niet teleur. De negens en tienen waren niet aan te slepen en ondergetekende heeft de game met een grijns van oor tot oor uitgespeeld. Hetzelfde geldt voor Batman: Arkham City, het tweede deel van de Arkham-serie van het toen nog vrij onbekende Rocksteady. Arkham Asylum werd al heel goed ontvangen en de community wou daardoor meer. In Arkham City werd alles groter, mooier en beter en dit zorgde voor hoge (verkoop)cijfers. En wat te denken van Skyrim? Het vijfde deel van The Elder Scrolls kreeg in 2011 gemiddeld de hoogste cijfers en werd wereldwijd binnen twee jaar 22 miljoen keer verkocht.

Doordat de gamer steeds meer voor het vertrouwde kiest, nemen de studio’s ook steeds minder risico’s en dat is goed te merken. Nieuwe grote IP’s zijn schaars en series die afgesloten leken te zijn krijgen toch nog een extra deel. Denk aan Mass Effect: Andromeda en Gears of War 4. Allebei franchises die klaar leken te zijn, maar waarvan de makers toch met een nieuw deel op de proppen komen, met vaak ook nog een hele andere cast. Je moet flinke ballen hebben wil je met wat nieuws komen, want op een paar uitzonderingen na blijven nieuwe IP’s ook flink achter qua verkoopcijfers. Het is ook te prijzen dat een uitgever als 2K Games samen met Gearbox kiest voor een nieuwe game als Battleborn, terwijl de vraag naar Borderlands 3 luid en duidelijk is vanuit de community.

Borderlands-2-3

De afgelopen vijf jaar is deze ontwikkeling aan de gang en het is niet per se goed of slecht, want het is maar net waar je van houdt. Ben je fanboy van bepaalde franchises en wil je alleen maar méér, dan is het allemaal niet zo erg, maar ben je net als ik iemand die graag verrast wordt door nieuwe en spannende projecten dan begint het toch wat schaars te worden. Dan kan je natuurlijk altijd voor indies gaan, maar ik zou graag zien dat grote bedrijven weer wat meer risico durven te nemen. Maar goed, wie weet wat de toekomst brengt en praten we er over vijf jaar over dat we onze vertrouwde franchises missen. Het is ook eigenlijk nooit goed.