XCOM 2

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
XCOM 2

Al vele jaren en vele malen hebben we de aliens naar aarde zien komen. In stripboeken, in films en natuurlijk ook in games. Soms waren ze goedaardig, vaak waren ze slecht en heel soms wisten ze gewoon niet wat ze met ons aanmoesten. De aliens in XCOM hebben het echter beter bekeken. Na een gewelddadige campagne op aarde hebben ze maar besloten om de touwtjes in handen te nemen en onze aardbol te regeren. Dat laten we echter niet zomaar gebeuren. Vandaag blikken we vooruit op XCOM 2, de strijd om de aarde opnieuw te veroveren!

Het is ruim 20 jaar geleden dat de aliens op aarde kwamen. Wat begon met een eerste ontmoeting in Duitsland mondde al snel uit in een oorlog die de hele wereld als slagveld zou kennen. Echter zonder succes voor de mensheid. Jij als Commander van XCOM verdween en de aliens wonnen. Nu hebben de aliens de controle over de Aarde waar een ‘vredelievende’ samenwerking tussen de mensheid en de aliens tot stand is gekomen. Het zijn echter de restanten van XCOM die weer in opstand komen tegen de aliens en waarbij het opnieuw aan jou de taak is om de aliens permanent van onze aardbol te krijgen.

XCOM 2 - Preview - 001

Het team van Firaxis heeft het trucje met de aliens nu ondertussen anderhalve keer geflikt, in de vorm van XCOM: Enemy Unknown en Enemy Within. Je kan jezelf dan ook afvragen wat een team nog kan veranderen aan de serie om het voor de sequel ook nog spannend te houden. Daarom is Firaxis voor veel zaken terug gegaan naar de tekentafel om te kijken wat er beter kon, in plaats van klakkeloos verder te werken op wat er al lag.

Dat is direct te merken op het moment dat je de nieuwe basis binnen stapt. Voorheen had je een centraal HQ, op een vaste locatie ergens in de wereld. Deze is in XCOM 2 vervangen door The Avenger, een hergebruikt alien vrachtschip dat nu dient als mobiele basis. De kern is opnieuw gelijk gebleven: je hebt een aantal vaste onderdelen, welke je kan uitbreiden met nieuwe ruimtes die nieuwe mogelijkheden voor jouw soldaten, onderzoek en ontwikkelingen. Daarbij is echter dit keer veel meer aandacht besteed aan de verschillende onderdelen en details. Zo zullen je manschappen wat betreft onderzoekers en ontwikkelaars niet meer losse getallen zijn, maar zullen het daadwerkelijke manschappen zijn. Manschappen die je kan inzetten om bijvoorbeeld de ontwikkeling van bepaalde wapens sneller te laten verlopen, of om het herstel van je soldaten te versnellen.

XCOM 2 - Preview - 005

Ook je soldaten zijn flink op de schop gegaan. In XCOM 2 is het aantal klassen teruggebracht naar vier, waarbij je kan kiezen uit Rangers, Specialists, Sharpshooters en Grenadiers. Daarbij is iedere klasse een evolutie van de klasse die we uit het origineel kennen en hebben ze allemaal net iets andere kwaliteiten en mogelijkheden. Zo heeft de Ranger, een close-combat specialist, dit keer niet alleen een shotgun maar ook een enorm hakmes waarmee hij bijna altijd zal raken, maar wel in de buurt van een vijand moet zijn. Daarentegen hebben de Specialists beschikking over een ‘Gremlin’-drone, een kleine drone die kan worden gebruikt om bijvoorbeeld te hacken of vanaf een afstandje andere troepen te genezen.

Uit video’s en demonstraties is duidelijk te zien dat Firaxis nu veel meer aandacht heeft gegeven aan de kleine details in de game. Soldaten kunnen nu niet alleen een andere huidskleur krijgen, maar kunnen verschillende kapsels, stemmen, tattoo’s en zelfs kleding krijgen. Wapens kunnen niet alleen uitbreidingen krijgen, maar kunnen ook een ander likje verf of een leuk patroon krijgen. En soldaten die helaas niet terugkeren van het slagveld zullen individueel een plekje aan de muur krijgen in de herdenkingsruimte, inclusief foto en statistieken van je soldaat. Het zijn die kleine details die XCOM 2 mogelijk veel interessanter gaan maken dan zijn voorganger al was.

XCOM 2 - Preview - 006

Al die kleine details en verbeteringen druppelen ook door op het slagveld. In de basis is XCOM 2 ook op het slagveld nog zeer herkenbaar. Stuk voor stuk werk je met je team door een level heen in de hoop dat iedereen er weer levend uit zal komen. Opvallende aanpassing daarin is echter dat je team niet direct herkend zal worden door de vijand. In de eerste beurten van een scenario ben je namelijk nog niet ontdekt, waardoor je met een beetje geluk een goede aanval kan voorbereiden. Verloopt alles dan volgens plan, dan kan je zo enkele vijanden uitschakelen.

Maar ook de vijand zelf in XCOM 2 is flink onder handen genomen en is voornamelijk stukken slimmer geworden over de jaren heen. Vijanden blijven namelijk nu niet meer op hun plek staan als ze buiten het zichtveld van je troepen zijn. In plaats daarvan patrouilleren vijanden continu, zelfs als ze niet in zicht zijn. Daardoor kunnen plannen plots in duigen vallen als een groepje vijanden spontaan om een hoekje komt gewandeld en jij vol in zicht bent. Op dat soort momenten is het maar net hoe de beurten verlopen en kan een succesvol rondje zomaar uitmonden in een slachtpartij. Zoals de Engelse zo mooi zeggen: Let the chips fall where they may.

Dat is dan ook meteen wel een goede manier om XCOM 2 te omschrijven. Situaties kunnen razendsnel van goed naar slecht veranderen, maar andersom net zo goed. We zullen het uiteindelijk begin februari ontdekken als de game in de winkels ligt, exclusief voor pc. Tot die tijd lees je natuurlijk al het XCOM 2-nieuws hier op Pixel Vault.