Square Enix sluit cloud-gaming bedrijf Shinra Technologies
Shinra Technologies, onderdeel van Square Enix, sluit zijn deuren. Het bedrijf zou een revolutie moeten beginnen op het gebied van cloud-gaming, maar kwam niet van de grond.
Vandaag verscheen er een bericht op de zakelijke website van Square Enix:
Een aantal dochterondernemingen van het bedrijf hebben besloten te ontbinden en te liquideren, met als resultaat dat het bedrijf een buitengewoon verlies zal draaien.
De twee dochterondernemingen waar het hier dus om gaat zijn Shinra Technology in New York en Shinra Technologies in Japan. Samen zorgen ze voor een groot verlies van zo’n 2 miljard yen, omgerekend bijna 16 miljoen euro. Volgens Square Enix waren er geen investeerders die toekomst zagen in de bedrijven:
Shinra Technologies, als cloud-platform beheerder, heeft geprobeerd geld op te halen bij externe investeerders die nodig waren om draaiende te blijven. Dit is STI echter niet gelukt en aangezien er op dit moment geen mogelijke investeerders zijn, is er besloten om de bedrijven op te heffen.
Dat het bedrijf wordt opgeheven is natuurlijk spijtig nieuws, helemaal als je nagaat dat het bedrijf pas in de herfst van 2014 werd opgericht. Het idee was om een virtuele supercomputer te bouwen die games zou streamen als video over de cloud. Dit zodat gebruikers alleen maar een apparaat nodig hadden dat beschikte over een internet verbinding en de mogelijk hadden om video af te spelen. Shinra kon echter niet de evolutie van cloud-gaming worden waar Square Enix in 2014 op hoopte.