“Het leed dat PSN heet”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
“Het leed dat PSN heet”

Het jaar is nog geen week oud of een bekend fenomeen lijkt alweer de kop op te doen, geïnstigeerd door “onaangekondigd onderhoud op PSN”. Juist, een waslijst aan klaagzangen waar je U tegen zegt en waarbij redelijkheid soms ver te zoeken is. Mensen lijken door hun anonimiteit op internet geen blad meer voor de mond te nemen en denken vaak dat ze meer wijsheid in pacht hebben dan de nationale ombudsman, gebleken uit de reacties op diverse mediaplatformen. Goede voornemens voor 2016? Gematigdheid lijkt er niet een van te zijn.Nu was ook ik wat verrast toen ik afgelopen maandag mijn PlayStation 4 aanslingerde en moest merken dat het wel erg lang duurde voordat ik te zien kreeg of er iemand trek had in een potje Rainbow Six Siege. Een korte en bondige melding in de hoek van mijn tv schotelde me de reden voor: onderhoudswerkzaamheden aan PSN. Vreemd genoeg wist ik daar niets van, Sony had me niets verteld over geplande werkzaamheden. Er bleek ook wel wat meer aan de hand te zijn.

Na het raadplegen van diverse ‘storingswebsites’ werd het vrij helder, PSN lag er finaal uit en dat zou ook wel even zo blijven. Op dit moment kun je, als logisch denkend persoon, op je boeren verstand vertrouwen en concluderen dat er toch echt wat mis is met de servers van PSN. Onderhoud is het niet, eerder een DDoS-aanval of iets dergelijks. Allemaal heel vervelend wanneer je net van plan was om een lekker potje online te spelen, maar geen wereldbedreigende issue. Maar toen ik me waagde aan de comments leek het er bijna op alsof iedereen erop gebrand was Sony aan de schandpaal te nagelen voor hun ‘waardeloze services en geldklopperij’. Mensen voelden zich genept, bedrogen en massaal benadeeld door Sony’s flagrante laconieke houding. Stelletje laaienlichters! Wij willen gerechtigheid!

psn-down

 

Als een oorlogscrimineel werd Sony belaagd, gezien het wel al te graag je centen wil vangen maar daar nul service voor verleent. PSN is ronduit ruk en daar betalen we dan €50 voor. Deze downtime was, zoals iedere hickup, de druppel, en iedereen is het zat. Dat was zo’n beetje het sentiment van vrijwel 90 procent van de reacties die de fora rijk waren. Je gaat je dan toch afvragen: wat is hier aan de hand? Gebrek aan tolerantie en begrip, dat is er aan de hand.

Het is namelijk vrij normaal om heel erg hard met de beschuldigende vinger te wijzen en te doen alsof je slachtoffer bent, maar denk eerst eens even heel goed na over waar je mensen van beschuldigt wanneer je dat soort comments plaatst. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat Sony getroffen is door hackers. Heel vervelend allemaal, maar nog het meeste voor Sony. Mensen klagen steen en been dat de mensen van Sony zich beter moeten wapenen tegen hackers, maar ik daag je uit om ze uit te leggen hoe. Een hacker is als een inbreker en de servers als een hotel met miljoenen kamers. Als een hacker al de moeite neemt om te zeggen dat hij gaat toeslaan is het nog maar de vraag hoe en wanneer. Je kunt uit voorzorg iedere ‘kamer’ wel van 20 sloten voorzien, maar dat geeft nog geen garantie. Je wapenen tegen een DDoS-aanval is daardoor een kat-en-muisspel. Vaak kan Sony het winnen, maar soms ook niet, zoals waarschijnlijk afgelopen maandag. Dat het twaalf uur moet duren is zeker jammer, maar wat is twaalf uur op een mensenleven?

ddos

Dus daar zit Sony dan, op de schopstoel in de meest zwakke positie, alle zeilen bijzettend om de boel te redden. En dan komt ineens het gepeupel, schreeuwend dat ze benadeeld worden. “Ik kan geen CoD spelen!”, “Betaal ik hier nu €50 voor!”, “Ik eis compensatie, zoals een half jaar gratis Plus.” En dan zakt de moed me in de schoenen. Van de 365 dagen in het jaar dat je lekker online kan spelen zitten er misschien een paar tussen dat het eventjes niet gaat. Laten we aanhouden dat er van de 52 weken er maximaal twee verloren gaan aan downtime, erg ruim genomen. Wat verlies je nu echt? Reken even mee: €50 voor 52 weken online gamen komt neer op minder dan een euro per week of €0,14 per dag. Veertien cent lieve mensen. Begint het al te dagen? Mensen die moord en brand schreeuwen dat ze “geld terug willen zien voor deze downtime”, ik hoop dat je dit majestueuze bedrag kan missen. Zo niet, Sony, maak even €0,14 cent aan ze over.

Nogmaals, ik snap dat het allemaal frustrerend is dat je een avondje niet online kan, maar er bestaat ook nog zoiets als games met een singleplayer-modus, waar je er vast wel een van hebt. Ga niet gelijk als een tiran schreeuwen dat Sony je erbij naait, want het gros van de tijd heb je weinig tot geen problemen om lekker wat te gamen met je maten. Het is niet het einde van de wereld wanneer er een hickup in de servers zit. Geloof me, Sony vindt het nog veel vervelender, dus geef ze wat ademruimte. Je hoeft niet te schreeuwen om aandacht en ‘compensatie’, Sony kennende lossen ze het netjes op. Begin je jaar eens gezellig, zonder kwetsende opmerkingen. Daar wordt de wereld een stuk gezelliger van.