Gamer laat SNES 20 jaar aan staan om savegame te behouden
Een save verliezen is nooit leuk, vooral niet als je uren aan bloed, zweet en tranen in een game hebt gestopt. Nu zitten er in de meeste games van tegenwoordig meer autosaves dan je je voor mogelijk kan houden, maar in de tijd van de goede oude SNES was dat wel anders. Een Japanse gamer was dan ook zo bang om zijn savegame te verliezen dat hij zijn console ruim 20 jaar aan heeft laten staan om zijn save te behouden.
Het lijkt misschien van de zotten dat iemand zijn stroomrekening er voor op lijkt te offeren, maar de gamer in kwestie zag geen andere manier dan deze. Tegenwoordig bezitten consoles harde schijven om alle data op te kunnen slaan, maar in de tijd van de SNES werd data op de cartridge zelf opgeslagen middels Static RAM (SRAM) dat door middel van een batterij op spanning werd gehouden. Wanneer deze zijn spanning verloor, verloor je ook de opgeslagen data. De enige manier om ervoor te zorgen dat deze niet spanningsloos raakte was het systeem laten draaien, en in het geval van deze gamer 20 jaar.
De gamer in kwestie vond het zelf ook best bijzonder, en daarom postte hij op Twitter enkele foto’s waarop te zien is dat het om de game Umihara Kawase gaat, een platformer die in 1994 werd uitgegeven voor de Super Famicom (bij ons bekend als de SNES).
ちなみに、20年以上SFCの電源を入れっぱなしにしてある初代 #海腹川背 は、稼働時間は 18万時間を突破しているものと思われます。 電源落とすとリプレイデータは消失します。たぶん pic.twitter.com/6ZJfLi997x
— Wanikun (@UMIHARAKawase) 30 september 2015
#海腹川背 ねとらぼ記事は意外と反応が多くてびっくり。 実は停電でデータが消えちゃってるんじゃないの、という疑問をみかけましたが現在の自宅では記憶にある限り停電はありません。 サントラ収録のときのデータもそのまま残ってます。 pic.twitter.com/gIoXGhyARg
— Wanikun (@UMIHARAKawase) 7 oktober 2015
In september tikte de urenteller van zijn console 180.000 uren aan, waarbij de console slecht één keer is uitgezet om deze te verplaatsen. Zo blijkt maar dat sommige mensen er een dikke energierekening voor over lijken te hebben om een savegame te behouden. Wat misschien frappanter lijkt is het feit dat de game niet gewoon uitgespeeld is in de tussentijd.