Terugblikken op 2015 met Patrick Meurs
Voor eenieder die jou nog niet kent, stel jezelf eens eventjes netjes voor..
De Brabantse Assassin, Mr. Ubisoft, PM; allemaal liefkozende bijnamen die ik, Patrick Meurs, al toegewezen heb gekregen in diverse inner circles. Waarom ik die bijnamen heb gekregen mag Joost weten, maar ik ken Joost zelf niet eens. Na iets meer dan een jaar mijn stempel te hebben gedrukt op Pixel Vault mag ik wederom terugkijken op een interessant gamejaar.
Het jaar 2015 zit er alweer bijna op. Hoe kijk jij terug op dit jaar?
2015 was op z’n minst interessant te noemen. De huidige generatie begint steeds meer het voortouw te nemen, iets wat ik van 2014 niet kon zeggen. Eindelijk kreeg deze generatie consoles de exclusives waar eenieder met smacht op heeft gewacht. Het enige platform dat een behoorlijke downfall leek te maken was de pc, die gedomineerd werd door “broken releases”.
Volgens de grote drie moest 2015 hét jaar van de nieuwe generatie worden. Heb jij hem zo ook ervaren?
Ja, al is dat niet altijd in positieve zin geweest. Natuurlijk hebben de talloze dikke releases van dit jaar behoorlijk bijgedragen aan de opmars van de nieuwe consoles, al lijkt juist Nintendo het nieuws vaker te hebben gehaald met het niet verschijnen van hun line-up. Het is een trend die wel vaker is voorgevallen: Nintendo die geheel buiten Sony en Microsoft om lijkt te koersen, maar ik begin een beetje huiverig te worden voor de Japanners. Ik hoop dan ook echt dat ze met de NX beter hebben nagedacht over een lange termijn-strategie.
Eind 2014 lagen de Xbox One en de PlayStation 4 mijlenver uit elkaar. Vind jij dat die verhoudingen zijn bijgetrokken?
In mijn beleving doet Microsoft een prima poging om hun achterstand weg te poetsen, vooral dit jaar. Diverse exclusives laten mij toch regelmatig de Xbox One weer eens aan slingeren, al ben ik eerlijk dat de PlayStation 4 nog steeds de favoriet blijft. Nu zorgen features als backwards compatibility en een Elite controller er wel weer voor dat de Xbox One weer meer een gamingplatform wordt in plaats van een mediacenter, maar de achterstand die de console in Nederland heeft opgelopen is moeilijk te verkleinen.
Wat was voor jou het absolute hoogtepunt qua games van 2015?
Gamescom, hands down. Nu was gamescom 2015 voor mij niet de eerste gamescom die ik bezocht heb, maar wel als redacteur van Pixel Vault. De gigantische Koelnmesse biedt voor ons als verslaggever nóg meer eyecandy, iets wat bijna niet te bevatten valt wanneer je er voor het eerst bent.
Wat was daarentegen het absolute dieptepunt?
Iets waar ik zeker een klein traantje om heb gelaten is toch het aantal games dat verschrikkelijk buggy op de markt is verschenen. In het achterhoofd houdend dat games steeds groter en diverser worden kan ik begrijpen dat je niet ieder detail feilloos kan uitwerken, maar wanneer je ziet dat games simpelweg onspeelbaar worden verklaard of zoveel patches nodig hebben om de irritaties van spelers weg te nemen, ben ik wel bang dat de druk om te leveren vaak groter is dan een ontwikkelaar aan lijkt te kunnen. Games waar we massaal naar uit hebben gekeken bevatten vaak nog fouten waarvan ik denk: hoezo zit dit anno 2015 nog in je game? Ik vrees dan ook dat 2016 niet het jaar zal worden waarin dit ineens allemaal verandert, maar stiekem hoop ik dat uitgevers besluiten om niet zomaar een releasedatum te roepen omdat het moet, maar omdat de game dan ook echt klaar is. Zal ook niet zomaar veranderen vrees ik..
Hoe ziet er voor jou de top 3 van het jaar 2015 uit?
Er zijn echt zo verschrikkelijk veel games uitgekomen dit jaar dat het vrijwel onmogelijk is om dit te beperken tot drie games. Maar als ik echt keuzes moet maken, moet ik me gaan beperken tot games die me echt verrast hebben of games die me echt het gevoel gaven van: Wow, dit is AWESOME! Zelfs dan moet ik nog heeeel erg hard denken welke de top 3 vormen, maar ik denk dat ik toch uit ga komen bij Battlefront, Assassin’s Creed Syndicate en Until Dawn. Eerlijk is braaf, Project Cars en Rise of the Tomb Raider lonkten ook enorm. En Rainbow Six Siege. En Guitar Hero Live. Ach ja..
Als jij een game zou mogen kiezen, welke verdient dan volgens jou de stempel Game van het Jaar?
Ok, dit gaat heel erg vreemd klinken, maar het wordt Battlefront. (bereidt zich voor op een truckload haat)
Kun je in het kort uitleggen waarom je juist uit alle toffe titels die 2015 rijk is juist die game hebt gekozen?
Het is eerlijkgezegd niet omdat het per definitie de beste game van het jaar is, maar wel omdat deze game mij zo enorm wist te verrassen. Ik geef eerlijk toe, de content is van meet af aan een beetje een discussiepunt gebleken, maar een feilloos draaiende game met geluid waar je U tegen zegt maken het gebrek aan een shitload aan maps wel weer goed. Nu ben ik uiteraard een enorme Star Wars geek, dus ik spreek ook heel erg vanuit mijn hart, maar Battlefront wist een grijns op mijn gezicht te toveren die zelfs een K/D ratio van 0.01 niet weg lijkt te krijgen. Dus, beste game van het jaar? Nee. Verrassing van het jaar? Ja.
Vooruitkijkend op 2016, waar kijk je momenteel het meeste naar uit?
Als er een ding is waar ik verschrikkelijk veel zin in heb, is het PlayStation VR en de line-up die daarbij hoort. Ik heb op gamescom al mogen kennismaken met Sony’s hebbedingetje en was daar eigenlijk al meteen om. Het is voor mij dan ook een absolute “no-brainer” wanneer mensen aan me vragen of ik PlayStation VR in huis ga halen. Natuurlijk doe ik dat, en ik kan niet wachten tot de dag dat ik met die oversized, hyperdeluxe skibril een moddervette survival horror-game kan checken.
Verwacht je dat 2016 voor de gamers een beter jaar gaat worden of juist niet?
2016 is gonna be awesome.. al ben ik benieuwd of Sony en Microsoft hun opmars kunnen doorzetten en Nintendo eindelijk mee kan rennen met de Big Dogs. Ook VR gaat eindelijk los in 2016, en ik kan niet wachten tot ik avonden achtereenvolgens met een futuristische skibril op mijn hoofd kan gaan zitten, enkel opstaand voor de pizzaboer (dezelfde pizzaboer als benoemd in de podcast van afgelopen weekend ja).
Heb je nog een mooie anekdote om je interview mee af te sluiten?
Waren we al begonnen met het interview…?
Nee, alle gekheid op een stokje. In mijn gehele jaar dat ik bij Pixel Vault heb ik veel leuke en memorabele dingen mogen meemaken. Een van de leukste dingen, buiten gamescom om, was het exclusieve interview met DJ Hardwell, waarvoor ik Dragan Blom van ForeGames nog steeds erg dankbaar ben. Het was daar dat ik ineens geconfronteerd werd met het feit dat we ook echt volgers hebben.
Het gebeurde namelijk achter de coulissen, toen Kevin en ik onze gear aan het opbouwen waren, dat iemand naar ons toe kwam en uit het niets zei: “Eej, jullie zijn toch van Pixel Vault? Ja.. ik volg en like jullie ook! Ik vind dat jullie alles altijd goed en netjes verwoorden. Keigoed man!
Tja.. daar doe je het toch voor, ook in het aankomende jaar 2016.