Terugblikken op 2015 met Amador
Het jaar 2015 was er eentje met fantastische hoogtepunten en schandalige dieptepunten. De redactie van Pixel Vault beantwoordt een aantal vragen over het afgelopen gamejaar, waarmee we reflecteren op wat er allemaal gebeurd is in de game-industrie. Hiermee willen we jullie wat inzicht bieden in wat er in de grijze massa’s van de dame en heren omgaat. Vandaag neemt Amador zijn jaar met jullie door.
Voor eenieder die jou nog niet kent, stel jezelf eens eventjes netjes voor.
Ik ben Amador Prado, 25 jaar, woon in Arnhem en ik schrijf al ruim een half jaar voor Pixel Vault en sinds kort ben ik ook te zien als razende reporter. Je kan me blij maken met bijna alle games als ik die maar kan spelen op een console, want ik met een muis en toetsenbord is een redelijk kansloze combinatie. Naast mijn werk voor Pixel Vault drink ik graag biertjes en aanbid ik minstens drie keer per dag Batman.
Het jaar 2015 zit er alweer bijna op. Hoe kijk jij terug op dit jaar?
Een prima jaar toch wel. Er zijn voldoende games uitgekomen die elke doelgroep toch kon waarderen en de verkoop van de next-gen consoles gaat onverminderd hard door. Toch waren er een aantal teleurstellingen, waaronder een enorme hoeveelheid games die zijn uitgesteld en games die bij de release niet goed werkten en dat is jammer. Het is iets wat elk jaar toch weer gebeurt en ik heb het idee dat het steeds erger wordt.
Volgens de grote drie moest 2015 hét jaar van de nieuwe generatie worden. Heb jij hem zo ook ervaren?
Nee, ze hebben dit nog niet waargemaakt. 2015 kende helaas weer veel uitgestelde games en die gaten werden opgevangen door remakes van oude. Er zijn maar weinig games uitgekomen waarvan ik dacht dat het next-gen was. Uiteindelijk heeft vooral Sony toch nog erg veel exemplaren van de PlayStation 4 verkocht zonder een echte next-gen systemseller en ook de Xbox One heeft redelijk verkocht. Qua games was het allemaal niet zo bijzonder, maar de verkopen van de next-gen consoles zijn wel indrukwekkend.
Eind 2014 lagen de Xbox One en de PlayStation 4 mijlenver uit elkaar. Vind jij dat die verhoudingen zijn bijgetrokken?
Nee dat denk ik niet en ik denk ook niet dat Microsoft, ondanks zijn sterke line-up aan het einde van dit jaar, het nog recht gaat trekken. Het verschil is eenvoudigweg te groot en het toont ook aan dat de eerste indruk het belangrijkst is. Waar Sony bij de onthulling knalde met games, games en nog eens games, wou Microsoft een soort multimedia-apparaat promoten met een – al geflopte – camera. En aangezien ik een console koop om te gamen, was voor mij de keuze al heel snel gevallen op een PlayStation 4. Ook waren de geruchten over het schrappen van tweedehands games en de ‘altijd online’-verplichting van de Xbox One een doorn in het oog. Microsoft doet vanaf de release al mee aan een gelopen race en dat is jammer, want ze hebben dit jaar met Halo 5, Tomb Raider, Forza en andere exclusives meer gebracht dan Sony. PlayStation heeft met die goede start een heel groot voordeel, want als iemand een nieuwe console gaat aanschaffen dan kijkt diegene, bewust of onbewust, toch naar wat zijn vriendengroep in huis heeft staan. Online multiplayer is belangrijker dan ooit geworden dus dan is het wel leuk als je dat met vrienden kan doen.
Wat was voor jou het absolute hoogtepunt in het gamejaar 2015?
De terugkeer van muziekgames! Op de vorige generatie heb ik werkelijk elk deel van Guitar Hero kapot gespeeld tot op het moment dat ik bijna alles op Expert kon halen. Ik moet zeggen dat ik net als velen op een gegeven moment even klaar was met dit genre. Na een paar jaar stilte rond dit soort franchises ben ik weer erg blij dat Rock Band en Guitar Hero weer zijn opgedoken en deze keer op de PlayStation 4 en Xbox One. Deze gitaarheld kan weer helemaal los en deze keer met een nieuwe controller. Het deed me wel een beetje pijn dat ik met Guitar Hero Live helemaal opnieuw moest beginnen, maar de nieuwe gitaar wende zo snel dat mijn oude niveau weer binnen handbereik ligt. Ook positief is dat Rock Band 4 en Guitar Hero Live bijna wekelijks nieuwe content toevoegen om de games langer leuk te houden. Kortom, het is allemaal ‘new and improved’ en ik hou ervan.
Wat was daarentegen het absolute dieptepunt?
Veel releases op de pc zijn in de soep gelopen dit jaar. Mortal Kombat X, Black Ops III en als absoluut dieptepunt Batman: Arkham Knight. Het is zelfs een beetje schandalig dat ontwikkelaars steeds minder tijd in een pc-versie lijken te stoppen dan in de consoleversies. Dan kun je beter de pc helemaal overslaan, zoals Destiny dat bijvoorbeeld doet. Ik als een consolegamer heb er zelf heel weinig last van gehad, maar dit is een ontwikkeling die gestopt moet worden in 2016, want het is eigenlijk een grote middelvinger naar iedereen die van pc-gaming houdt. Haal capabele mensen in huis die wel weten hoe ze een fatsoenlijke build moeten maken op de computer of huur desnoods mensen van buitenaf in om te helpen, want deze ontwikkeling is heel zorgwekkend en het duurt niet lang voor gamers van zich laten horen.
Hoe ziet de top 3 van het jaar 2015 er voor jou uit?
1. Assassin’s Creed Syndicate
2. Batman: Arkham Knight
3. Guitar Hero Live
Als jij een game zou mogen kiezen, welke verdient dan volgens jou de stempel Game van het Jaar?
Assassin’s Creed Syndicate.
Kun je in het kort uitleggen waarom je juist uit alle toffe titels die 2015 rijk is juist die game hebt gekozen?
Ik vind dit echt een hele moeilijke keuze. Als die-hard Batman-fan wil ik natuurlijk Arkham Knight (voor de consoles) GOTY maken en de eerder aangehaalde Guitar Hero Live heeft me weer uren bezig gehouden, maar ik laat de keuze toch op een glorieuze comeback vallen. Als franchise raakt Assassin’s Creed steeds meer in het slob dankzij de jaarlijkse releases en met Unity als absoluut dieptepunt dacht ik dat de serie een stille dood zou sterven. Maar toen bracht Ubisoft dit jaar Syndicate uit en het deed in mijn ogen alles weer goed. De prachtige stad Londen, ijzersterke (hoofd)personages en de vertrouwde gameplay uit de eerste paar delen. Samen met nieuwe elementen als de zipline, rondrijden in een koets en het schrappen van de multiplayer maken Assassin’s Creed Syndicate voor mij de beste AC-game ooit en verdient het, in mijn ogen, Game van het Jaar te zijn. Ik wil trouwens nog wel twee games in het zonnetje zetten, want ik heb met Bloodborne en Star Wars Battlefront ook ontzettend veel lol gehad. Het is dat er maar drie games gekozen mochten worden, anders was mijn lijstje totaal uit de klauwen gelopen.
Vooruitkijkend op 2016, waar kijk je momenteel het meeste naar uit?
Twee dingen. Ten eerste ben ik heel benieuwd wat virtual reality voor impact gaat hebben. Ik heb al een keer de PlayStation VR uit mogen proberen en deze ervaring heeft me meteen een believer in VR-gaming gemaakt. Enige knelpunt gaat de prijs van dit apparaat worden, want tot hoever wil een gamer gaan voor iets dat toch meer als een gimmick wordt gezien dan als een onmisbaar product voor iedere gameliefhebber. Ten tweede kan ik niet wachten op 12 april, want dan komen er twee games uit waar ik om sta te stuiteren; Ratchet & Clank en Dark Souls III. Twee totaal verschillende genres, maar allebei persoonlijke favorieten van mij. Vooral de nieuwe Ratchet & Clank-game, die ook nog een speelfilm gaat krijgen later in de lente, kan ik echt niet op wachten. Ik ben sinds minuut 1 groot fan van de serie en na mijn speelsessie op Gamescom kan ik niet meer wachten. Ook de eerste trailer van de film deed in mijn ogen alles goed dus het wordt een mooi voorjaar. Al helemaal in combinatie met Battleborn van 2K Games in mei.
Verwacht je dat 2016 voor de gamers een beter jaar gaat worden of juist niet?
Ik denk het wel. Naast het eerder besproken VR staan er ook veel (uitgestelde) games in de planning voor 2016. Uncharted 4, The Last Guardian, The Division, Deus Ex: Mankind Divided en misschien zelfs eindelijk eens Final Fantasy XV. Grote, veelbesproken titels die in mijn ogen eindelijk de ‘next-gen feeling’ kunnen genereren die ik nog steeds niet heb gezien in de twee jaar dat de PlayStation 4 en Xbox One bestaan. Er zijn goede pogingen gedaan met bijvoorbeeld Bloodborne of Halo 5, maar ik denk dat vooral VR een grote rol gaat spelen bij het maken van een echte next-gen game.
Heb je nog een mooie anekdote om je interview mee af te sluiten?
Flauwe woordgrap memes van Patrick Meurs. Use the Fork, Luke.