De Halo-tijdlijn – Wat is jouw weg naar Halo 5?
Nog een kleine twee weken en dan is het zover: dan ligt Halo 5: Guardians in de winkel. Maar wat te doen als je nou nog nooit Halo hebt gespeeld, of pas één game uit de serie hebt weten te voltooien? Dan adviseer ik je om de komende twee weken je vakantiedagen op te nemen en de games in razend tempo te gaan spelen. In dit artikel zetten we de games in chronologische volgorde van de gebeurtenissen in het universum van Halo. Dit is mijn weg naar Halo 5.
Halo Wars (2009)
Je kan stellen dat het universum van Halo pas begint op het moment dat je in de schoenen stapt van Master Chief, maar de chronologie van de serie is het daar zeker niet mee eens. Die begint namelijk ruim 20 jaar voor de gebeurtenissen van Halo: Combat Evolved in Halo Wars. Jij stapt in de game in de schoenen van sergeant John Forge, actief op het oorlogsschip Spirit of Fire, in een poging de planeet Harvet te bevrijden. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot en bevat grootschalige gevechten en suïcidale acties, precies zoals we van de Halo-serie gewend zijn.
Uniek aan Halo Wars is het feit dat dit (tot nu toe) de enige strategie-game is uit de serie. Sinds augustus weten we echter dat dit gaat veranderen: tijdens de gamescom kondigde Microsoft aan dat Halo Wars 2 in ontwikkeling is bij Creative Assembly. Het is ook goed om te weten dat, hoewel de game een leuke en bijzondere twist aan de shooter-serie geeft, het een optionele game is. Je hoeft hem dus niet te spelen om het hele Halo-universum te snappen, maar geeft wel een beter inzicht in de eerste invasie van The Covenant en de strijd tussen de mensheid en The Covenant.
Halo Reach (2010)
Enkele maanden, misschien zelfs maar weken, voordat je de controle krijgt over Master Chief, is er de val van de planeet Reach. Maar terwijl het uiteindelijk de Master Chief is die zorgt voor de overwinning op de Covenant, zijn het de gebeurtenissen op deze planeet die er voor zorgen dat Master Chief überhaupt de kans krijgt om deze strijd aan te gaan.
In Halo Reach krijg je namelijk de controle over Noble Six, een Spartan-III tijdens de val van Reach. Samen met de rest van Noble Team is het aan jou de taak om de planeet te verdedigen. Maar zoals de naam van de gebeurtenis al doet vermoeden, eindigt deze taak in een bloedbad. Het zijn echter de handelingen van Noble Team dat de Pillar of Autumn, met daarin onder andere Cortana en Master Chief (op dat moment nog in Cryo-sleep), kan ontsnappen van de planeet.
Halo: Combat Evolved (2001)
Kort na de ontsnapping van Reach, wordt Master Chief ontwaakt op de Pillar of Autumn, een groot oorlogsschip van de USMC. Een cirkelvormig object, ook wel een Halo genoemd, is gesignaleerd en al snel volgt het ene probleem het andere op. De Pillar of Autumn wordt aangevallen door de Covenant, het schip stort richting de ring en als deze vol blijkt te zitten met niet alleen de Covenant, maar ook een mysterieus ras genaamd de Flood, is het plaatje compleet.
Wanneer je Halo: Combat Evolved speelt nadat je Halo: Reach hebt ervaren, zal je een flinke sprong terug maken. Niet heel vreemd aangezien de game negen jaar eerder uitkwam. We raden je dan ook aan om de game te spelen als onderdeel van The Master Chief Collection, omdat je dan de geüpgrade visuals hebt die je anders niet zou krijgen. Zelfs dan kan je nog met de oude visuals spelen, maar dat is enkel leuk voor het nostalgische gevoel.
Halo 2 (2004)
De Covenant was absoluut niet blij met de vernietiging van de Halo-ring in Combat Evolved. Zo pissig zelfs dat ze maar besloten om de aanval te openen op aarde, misschien niet de slimste beslissing ooit. Het is echter deze aanval die ervoor doet zorgen dat men ontdekt dat er niet één Halo-ring was, maar er nog altijd meerdere zijn en de bedreiging van de ringen nog niet over is.
Halo 2 vormt de eerste game waarbij de mensheid en de Covenant samenwerken, al is het maar in beperkte vorm door een verplichte samenwerking tussen de Master Chief en de Arbiter. Net als voor Combat Evolved adviseer ik ook om Halo 2 in de Master Chief Collection te spelen aangezien deze in de game een flinke lik nieuwe verf heeft gekregen. Daarnaast voelt het geheel wat consistenter dan in de originele release gezien de grafische verschillen tussen de games een stuk kleiner zijn.
Halo 3: ODST (2009)
Terwijl Master Chief aan het begin van Halo 2 achter de Covenant aan gaat na de invasie op aarde, blijft er in New Mobasa een flinke puinzooi achter. Niet alleen is een groot gedeelte van de stad vernietigd na de invasie, maar zijn er ook nog voldoende Covenant achtergebleven die flink wat schade kunnen aanrichten. Dus worden de Orbital Drop Shock Troopers ingeschakeld: soldaten die vanuit een schip in de ruimte in een kleine raket richting aarde worden geschoten.
Als de Rookie raak je echter al snel je teamgenoten kwijt en is het aan jou om te achterhalen wat er precies is gebeurd in de uren voordat jij de game speelt. ODST maakt gebruik van flashback missies die beginnen wanneer jij als Rookie een object tegenkomt zoals een sniper die aan een stroomkabel hangt. Op dat moment wissel je van karakter en ga je aan de slag met een van je teamgenoten. Daarbij kan de game in iedere volgorde gespeeld worden en het is aan jou om een pad te kiezen naar het einde van het verhaal.
Halo 3 (2007)
Net als in Halo 2 keren we in Halo 3 opnieuw terug op aarde, dit keer met betere banden tussen de mensheid en de Covenant. Toch zijn er nog steeds enkelen die de Halo-ringen kosten wat kost zullen activeren en daarmee alle levende wezens in het universum vernietigen. Tijd dus om dat een halt toe te roepen, of zoals de slogan van de game was: “Finish the fight.”
Halo 3 wordt door vele als de ultieme Halo-game gezien en ontving ten tijde van de release dan ook voornamelijk cijfers die tussen de 9 en de 10 lagen. Bungie wist de serie na twee games zo goed als te perfectioneren en dat is zowel in de singleplayer als in de multiplayer goed te merken. De multiplayer wordt zelfs vandaag de dag nog gespeeld, zowel op de Xbox 360 als op de Xbox One.
Halo 4 (2012)
Hoewel de Master Chief als dood werd verklaard aan het einde van Halo 3, bleek niets minder waar te zijn in Halo 4. De Master Chief leeft en trapt meer kont dan ooit in dit nieuwe deel. Wanneer de Chief echter terecht komt op de planeet Requiem maakt hij voor het eerst kennis met de Forerunners. Een eeuwenoud ras met moderne technologie die zorgen voor een lading aan nieuwe vijanden zoals we nog niet eerder zagen in de serie. De game eindigt echter met een emotionele klap die ons afvraagt wat er aan het einde van de maand te wachten staat in Halo 5: Guardians.
Halo 4 is ook meteen de eerste game in de Master Chief-serie die niet is ontwikkeld door Bungie en dat is goed te merken. De game heeft een veel sterkere nadruk op het verhaal en toont een meer menselijke kant van Master Chief, waarbij de relatie tussen hem en Cortana veel beter aan het licht komt. Toch was de multiplayer niet zo geraffineerd als in Halo 3, waardoor die game door velen wordt geprefereerd boven Halo 4.
Dit is onze route naar Halo 5, vol met geweldige games die allemaal de moeite waard zijn om te spelen. De vraag is nu: welke route kies jij? Ga je alleen voor de Master Chief-games zoals ze in de Master Chief Collection zitten, of ga je de hele serie nog eens de revue laten passeren? Je hebt in ieder geval nog twee weken: Halo 5: Guardians ligt op 27 oktober in de winkels, exclusief voor Xbox One.