Geen map voting of veto systeem in Halo 5 multiplayer
De multiplayer modus van Halo 5: Guardians zal geen systeem bevatten die spelers in de gelegenheid stelt te stemmen of hun veto uit te brengen wanneer het gaat om de map waarin de volgende pot zich afspeelt. In tegenstelling tot voorgaande delen heeft 343 Industries ervoor gekozen maps gewoon te laten rouleren.Het systeem van map voting is bij diverse shooters best populair gebleken, gezien gamers er tijdens online gaming er lustig op los stemmen om te bepalen wat de volgende map moet worden, of juist de keuze vetoën. Het enige nadeel wat daaraan kleeft is dat sommige maps zo populair blijken dat sommige servers dezelfde map blijven voorschotelen, waardoor andere maps amper gespeeld worden.
Om dit te voorkomen heeft de studio de keuze gemaakt deze functie niet te implementeren in de multiplayer van Halo 5, maar gewoon alle maps te laten rouleren in de lobby’s. Dit liet executive producer van 343 Industries, Josh Holmes, weten via Twitter, waar hem de vraag werd gesteld of het votingsysteem ook in Halo 5 weer van de partij zou zijn.
@GDO_TWITS No voting or veto, just straight rotation.
— Josh Holmes (@JoshingtonState) September 7, 2015
Het grootste voordeel is wel dat zo iedere map netjes aan bod komt, wat natuurlijk wel voor de nodige variatie in de game zorgt. Dat is ook wel zo prettig voor de ontwikkelaars die behoorlijk wat tijd steken in het ontwerpen en uitwerken van iedere map.