Scalebound

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Scalebound

Microsoft is de laatste maanden bezig zich weer goed op de kaart te zetten en dan met name de Xbox One. Er is een groot aantal exclusieve games in de maak waaronder ook Scalebound van ontwikkelaar PlatinumGames. Na de aankondiging van de game op de E3 van vorig jaar bleef het lang stil rond deze titel, maar dit jaar werd in Keulen eindelijk meer getoond van de game. Naast de beelden die op de persconferentie van Microsoft zijn getoond, stond PlatinumGames ook op de beursvloer met een demo. Gigantische draken, een mysterieuze planeet en een mens met speciale krachten; het belooft een bijzondere game te worden.

Allereerst het verhaal van de game dat nog steeds een beetje vaag wordt gehouden. De game speelt zich af op de planeet Draconia waar de jongeman Drew op terecht is gekomen. Hij maakt een bijzondere vriend, namelijk de draak Thuban en samen verkennen ze de planeet die vol gevaren zit, zoals een gigantische sprinkhaan die het duo aanvalt in de trailer van de game. Deze band is niet zomaar ontstaan, maar door het levenssap van de planeet genaamd “The Pulse”. Deze Pulse lijkt een rode draad te worden in de game, want ook veel speciale krachten die Drew krijgt worden via The Pulse opgeroepen. Voor de rest is het nog gissen wat het verhaal verder gaat inhouden.

GC_Microsoft_Scalebound

In de demo die vervolgens gespeeld werd, zagen we tot mijn teleurstelling dezelfde beelden als in de eerder uitgebrachte trailer. Drew en Thuban lopen door een mooi groen gebied met bergen en gaan samen de strijd aan met verschillende vijanden. De game is in third-person perspectief en je kan alleen met Drew spelen. De draak is dus een AI en alleen te besturen met commando’s die Drew doorgeeft wat ik toch behoorlijk jammer vind, want ik had graag willen switchen tussen de twee hoofdpersonages. Desondanks leek het systeem goed te werken en Thuban maakt al die nietige vijanden met de grond gelijk en veranderde ze in as. Terwijl ik dit schouwspel zat te bekijken, ergerde ik me alleen aan een ding en dat was de muziek die zo uit Devil May Cry lijkt te komen. Harde industriële muziek terwijl je in een soort sprookjeswereld loopt was echt geen goede match en haalde me een beetje uit de demo.

Nadat je half Draconia een kopje kleiner hebt gemaakt, kwam dus die gigantische sprinkhaan tevoorschijn en dat zorgt voor een heel ander gevecht, want Drew is vanzelfsprekend kansloos als hij ook maar in de buurt van dat ding komt. Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat Thuban de grote vijanden verzwakt, waardoor Drew de zwakke punten kan aanvallen. Maar er is een uitzondering, want de jongeman kan zich soms ook transformeren naar zijn onverwoestbare Dragon Form waardoor hij voor een korte tijd zij aan zij met Thuban kan vechten.

Scalebound-02

Uiteindelijk versla je dus een hele boel vijanden en daarvoor krijg je gems die je kan gebruiken voor het upgraden van je draak, mits je de vijanden vermoordt met Drew. Hij is namelijk de enige die via The Pulse deze gems kan genereren. Een slimme zet aangezien je zonder gems niet kan levelen wat dus inhoud dat je de game niet volledig kan uitspelen door alleen de veel sterkere draak te gebruiken. In een kort filmpje na de demo kreeg ik te zien dat Thuban volledig aan te passen is. Hoorns, huid, staart, nagels en zelfs het element van de draak is aan te passen. Het lijkt wel alsof je een auto aan het tunen bent, want werkelijk alles kan je veranderen. Drew daarentegen lijk je amper aan te kunnen passen op zijn wapens en armor na die je kan vinden op Draconia. Er werd ook nog kort een blik op de inventory geworpen waarin de grootte van de spullen bepaalt hoeveel je mee kan nemen.

Als laatste zagen we nog dat er een co-op modus in Scalebound zit. In het filmpje zagen we ineens vier draken met hun mens verschijnen om tegen een gigantisch wezen te strijden. Dit maakt mij heel nieuwsgierig, want hoe gaan ze dit aanpakken zonder dat het chaotisch wordt met vier enorme draken. Desondanks waren de eerste beelden van Scalebound veelbelovend en persoonlijk kan ik niet wachten om echt met de game aan de slag te mogen. We zullen nog echter geduld moeten hebben, want deze titel staat pas voor eind 2016 op de planning.