De GC Replay van week 31

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De GC Replay van week 31

Alles met een begin heeft een eind, zo ook deze week. Het is gelijk ook een week waar ‘begin’ en ‘eind’ een hoofdrol lijken te krijgen. Zo brengt het ons een begin van een nieuwe maand, een maand waarin schitterende dingen ons gamers opwachten. De Ouya kreeg met beide te maken, al lijken ontwikkelaars daar niet veel mee te kunnen. Ook leek een game in het bijzonder een mooi ‘begin’ te kennen, al weten we niet zo goed waarom. Lekker kryptisch allemaal, maar daar gaan Patrick, Kevin en Amador op geheel eigen wijze verandering in brengen in de GC Replay van week 31.

Replay - 31-2

Amador Prado – Het gezegde “easy to learn, hard to master” komt veel gamers bekend voor. Games die je zo onder de vingers hebt, maar waar je pas na vele uren zwoegen echt goed bent. De laatste weken is zo’n dergelijke game werkelijk kapot gespeeld door velen, inclusief ondergetekende, en dan heb ik het natuurlijk over Rocket League.

Ik vraag me hardop af hoe deze simpele game zo ontzettend aanslaat bij mij en andere gamers. Voor degene die onder een steen hebben geleefd, of geen PlayStation 4 of pc hebben, een korte uitleg. Je speelt in teams met gekke autootjes een potje voetbal in een volledig afgesloten dome. There you have it, één zin legt precies uit wat Rocket League inhoudt. Verwacht geen diep verhaal of afwisselende gameplay, want what you see is what you get. En toch is de game al vijf miljoen keer gedownload, al moet wel worden gezegd dat PlayStation Plus leden Rocket League gratis kunnen oppikken uit de PlayStation Store.

Desalniettemin is Rocket League een groot succes en mag zichzelf al na een paar weken een officiële eSport game noemen. Ontwikkelaar Psyonix is alweer druk aan de gang met DLC en ergens in augustus krijgen we een nieuw gratis level om in rond te scheuren. Rocket League’s succes lijkt zeer verrassend, alhoewel een combinatie van auto’s met gekke hoedjes en voetbal iedereen toch wel moet aanspreken.

Replay - 31-3

Kevin Rombouts – Ouya. Het had de revolutie moeten worden op het gebied van mobiele games in de huiskamer. Als een van de eerste Kickstarter-successen moest het mobiele games voor Android naar het grote scherm in de huiskamer brengen. Het succes bleef echter uit en de microconsole werd een flop. Toen bleef het heel lang stil rondom Ouya.

Begin dit jaar dook de Ouya plots weer op in het nieuws. Alibaba, de Chinese online marktplaats, zou tien miljoen hebben geïnvesteerd in de consolemaker. Toch was dat niet voldoende, want een paar maanden later bleek dat Ouya snel op zoek was naar een koper. Zo snel ging dat echter niet: het was pas deze week bekend dat Razer het bedrijf had gekocht. Het oude management team ging eruit en de revolutie was ten einde, de kop ingedrukt door de eigen ambitie.

Die ambitie bracht namelijk flink wat problemen met zich mee. Het grootste probleem: Free the Game. Een fonds waaruit ontwikkelaars betaald zouden krijgen wanneer ze games voor de console zouden ontwikkelen. Niet dus. Nu de verkoop rond is, blijkt dat slechts 25% van de ontwikkelaars betaald heeft gekregen. De rest heeft pas een deel, of zelfs nog helemaal niets en waarschijnlijk kunnen ze er naar fluiten ook. Razer heeft dat fonds namelijk heel tactisch buiten de aankoop gehouden, waardoor ze zich er zelf niet aan hoeven te branden.

Conclusie: Daar is Ouya weer, daar gaat Ouya weer, snel vergeten en door naar de gamescom.

Replay - 31-1

Patrick Meurs – Het is een klein beetje het moment waar iedere nuchtere Hollandse journalist in de gamesindustrie naar uit heeft gekeken: gamescom 2015. Na een heel jaar ploeteren en zwoegen achter onze pc’tjes kan de inner geek in ons ook eens los, in het kloppende hart van het Duitse Keulen. Eindelijk…eindelijk kunnen we de games eens ervaren in plaats van er alleen maar over schrijven. Ja, het is bijna een culminatie van alles wat ons beziggehouden heeft de maanden voorafgaand.

Maar even vroeg ik me af: gaat gamescom mij wat nieuws bieden, iets wat ik nog niet eerder heb gezien? Het is namelijk dit jaar vrij kort op die andere grote jongen in L.A., de E3. Het is bijvoorbeeld voor Sony de voornaamste reden geweest om dit jaar niet groots uit te pakken in de Messe, er was simpelweg niet echt iets nieuws te melden. Zo lijkt het meeste van het kruid bij de ‘high rollers’ in de industrie al aardig verschoten, maar niks blijkt minder waar.

Er blijkt namelijk nog volop in het vat te zitten bij enkele uitgevers. Microsoft deelt, zoals beloofd door Phil (ik mag ‘m Phil noemen), niet eerder getoond materiaal met ons. Maar ook Blizzard heeft wat in petto, iets met World of Warcraft. En dat lijkt nog maar het topje van de aankondigings-ijsberg te zijn. Kortom, gamescom weet zich toch weer netjes te profileren. Nog heel eventjes…dan reizen we af naar het land van bier en braadworst, maar waar ik stiekem toch echt voor de games com…