Capcom maakt gezonde winst

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Capcom maakt gezonde winst

De verkoop van Capcom-titels waren het afgelopen kwartaal bijzonder sterk. Niet alleen werd er meer verkocht ten opzichte van vorig jaar, Capcom’s winst is met meer dan 100% gestegen.

Capcom is misschien het beste bekend vanwege de grote AAA-games zoals Resident Evil en Street Fighter, maar de laatste tijd moet de Japanse gigant het meer hebben van de kleine titels. In een kwartaal waar er eigenlijk geen grote titels zijn uitgekomen, heeft Capcom een omzet behaald van $116 miljoen. Dat is een stijging van 51,9% tegenover hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dat resulteerde tot betere inkomsten: Capcom boekte afgelopen kwartaal een winst van $12,6 miljoen. Een stijging van 104,9%.

Waar heeft Capcom dit aan te danken terwijl er geen grote games uit zijn gekomen? Grotendeels dankzij re-releases van oude games zoals Resident Evil HD en het recente Devil May Cry 4 Special Edition. Het gros van de verkochte aantallen was digitaal. Exacte aantallen hebben we niet, maar volgens Capcom verkocht Devil May Cry 4 SE “goed” en was de verkoop van games zoals Monster Hunter 4 Ultimate, Resident Evil Revelations 2 en Resident Evil HD “robuust”.

De door Capcom ontwikkelde games voor mobiele platformen verkochten iets minder goed. Games zoals Smurf’s Village en Magical Meadow maakte volgens de uitgever en ontwikkelaar een goede start, maar de verkoop en inkomsten van andere online games vielen tegen.

Andere takken waar Capcom zich mee bezig houdt zijn onder andere de populaire Pachinko-machines in Japan. Volgens Capcom was dat zelfs hun meest lucratieve sector. De verkoop van die machines steeg met 300%, mede dankzij een Pachinko-machine gebaseerd op Resident Evil 6.