The Last Guardian

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
The Last Guardian

The Last Guardian is een titel waar ikzelf al jaren op zit te wachten. Tijdens de eerste beelden op de E3 in 2008 werd ik al heel enthousiast; wat zag deze game er mooi uit! Helaas duurde het daarna lang voordat we er weer wat over hoorden. De game leek eigenlijk een beetje van de aardbodem verdwenen te zijn. Heel af en toe hoorde je er wat over, maar daar bleef het ook bij. Hoewel er begin dit jaar wel weer wat geruchten naar boven kwamen, was het voor mij toch een heel welkome verrassing om een stuk gameplay te mogen zien op de E3. Ook werd er weer een releasejaar geroepen, ditmaal 2016.

The Last Guardian wordt ontworpen door Fumito Ueda en er wordt verwacht dat de game qua stijl, thema en gameplayelementen vergelijkbaar zal zijn aan Ico en Shadow of the Colossus, alhoewel nog niet duidelijk is of de game ook daadwerkelijk aansluit bij deze titels. De game heeft in ieder geval een unieke verhaallijn en gameplay. Het verhaal van The Last Guardian draait om een jongen die probeert te ontsnappen uit, wat lijkt op, de ruïnes van een groot kasteel. De jongen is ontvoerd onder mysterieuze omstandigheden en terwijl hij ontsnapt, ontmoet hij een groot gevederd wezen dat nog het meeste wegheeft van de fabelachtige griffioen. Het wezen is momenteel bekend onder de naam Trico. Tijdens de eerste ontmoeting is Trico wat afstandelijk naar de jongen maar naarmate het spel vordert, zullen zij een emotionele connectie krijgen. Dit doordat ze elkaar nodig hebben om puzzels op te lossen en  vijanden te verslaan waardoor ze, hopelijk, uiteindelijk kunnen ontsnappen.

the-last-guardian 001

Voornamelijk de emotionele band is goed te zien in het stuk dat getoond werd op de E3. De jongen springt van een rots af naar de overkant maar doordat de game vertraagt, hij gaat over in slow-motion, is te merken dat hij het niet gaat halen. Op het laatste moment vangt Trico hem op, iets dat een groot vertrouwen vergt van beide kanten en ik ben erg benieuwd naar hoe deze ontwikkeling in de game te zien zal zijn.

Ook lieten ze een puzzelelement zien. Trico durft niet verder, want hij lijkt ergens bang voor te zijn. Het is vervolgens aan jou om dit op te gaan lossen en er zo voor te zorgen dat jullie verder kunnen. Hoewel dit er ook spannend uitzag, merk ik dat ik toch graag iets meer van dit element had willen zien. Ik kan me voorstellen hoe in puzzels gebruik wordt gemaakt van de samenwerking tussen beiden, maar ik had graag meer beelden gezien die dit kunnen bevestigen.

the-last-guardian 004

Er is één ding waar ik op het moment van schrijven wel een beetje voor vrees en dat is de hype rond de game. Het is een game waar ikzelf, maar ook andere gamers, al een hele tijd op aan het wachten zijn. Doordat er jaren overheen zijn gegaan, ben ik eigenlijk nog enthousiaster dan destijds bij de eerste beelden. Ik hoop dat door dit enthousiasme deze game uiteindelijk niet tegenvalt, doordat we er hele hoge verwachtingen van hebben. Toch moet ik zeggen dat ik na de beelden, de gameplay die we hebben mogen zien en het feit dat ze er toch jaren de tijd voor hebben gehad, een dijk van een game verwacht.

Kortom, de manier van spelen, maar met name de nadruk die wordt gelegd op de ontwikkeling tussen de band tussen Trico en de jongen, zorgen in ieder geval al voor goede hoop op een geweldige game. Nu is het alleen afwachten of Ueda dit kan waarmaken en daarnaast zijn woord houdt en de game uitbrengt in 2016. We gaan kijken of de verwachtingen uit zullen komen.