Halo 5: Guardians

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Halo 5: Guardians

Zeg je Xbox, dan zeg je al heel snel Halo. Of Gears of War. Maar vooral Halo. Al sinds de eerste generatie Microsoft-consoles is Master Chief aanwezig. Zelfs vijftien jaar na de originele release weet de serie nog altijd miljoenen te verkopen. Het is dan ook niet vreemd dat Halo 5: Guardians zijn opwachting maakte tijdens de E3-presentatie van Microsoft. Tijd dus om eens te kijken wat we al weten en het allemaal eens op een rijtje te zetten.

Het is een zooitje in het universum, dat is een ding dat zeker is. Nadat het allesbehalve goed afliep met Cortana aan het einde van Halo 4, is nu ook Master Chief spoorloos. Zonder ook maar enig woord te hebben gezegd, is de Chief vertrokken en verdwenen. Reden genoeg voor de UNSC om vraagtekens te zetten bij wat er is gebeurd. Reden genoeg voor Spartan Locke om op onderzoek uit te gaan.

Halo 5 001

Dat onderzoek zal Locke echter niet alleen uitvoeren. Voor het eerst in de geschiedenis van Halo staat squad-based combat namelijk centraal in de singleplayer. Niet meer golf na golf aan vijanden in je eentje verslaan. Niet meer vertrouwen op soldaten met het verstand van een vallende stuiterbal. In plaats daarvan krijg je drie Spartans die voor zichzelf kunnen denken, maar die jij wel kunt aansturen. Denk aan het aansturen van je squad in Gears of War, maar dan iets minder gebukt rennen en iets meer futuristische aliens.

Vertrouw je nog steeds niet zo op de AI? Dat kunnen we begrijpen. Het is dan ook goed nieuws om te horen dat de verhaalmodus van Halo 5 zowel alleen als met maximaal drie vrienden te spelen is in een volledige co-op modus. Dit brengt vanzelfsprekend tal van nieuwe mogelijkheden mee. Buiten dat je de andere Spartans kunt aansturen, kunnen ze je ook te hulp komen, bijvoorbeeld wanneer je wordt overrompeld door Prometheans, of je wordt neergehaald door suïcidale Grunts.

Halo 5 002

Hoe het verhaal precies zal uitpakken is nog vrij onduidelijk. Niemand buiten Microsoft en 343 Industries lijkt duidelijkheid te hebben. Wat in ieder geval vrij zeker is, is dat je als zowel Master Chief met een squad Spartan II’s aan de slag zal gaan, als met Locke en drie andere Spartan IV’s (waaronder de terugkerende Buck met het bekende gezicht van Nathan Fillion). Zo zagen we tijdens de E3-presentatie een level dat zich niet vanuit Master Chief, maar vanuit Locke en zijn team afspeelde. Hoe je deze levels gaat spelen, is echter nog onduidelijk. Speel je ze allemaal twee keer, met zowel Master Chief als Locke? Of speel je bepaalde levels alleen met een bepaald karakter?

Ook in de multiplayer is er natuurlijk weer genoeg veranderd. Misschien wel de duidelijkste verandering voor spelers bekend met de serie is de snelheid van de multiplayer. In de bèta die we eerder dit jaar zagen, was het al heel snel duidelijk dat Halo 5: Guardians een stuk vlotter zal spelen dan zijn voorganger. Dit heeft onder andere te maken met de terugkeer van de sprint. Maar ook de mogelijkheid om op obstakels te klimmen wanneer je er niet op kunt springen, is nieuw in de game. Dit alles belooft een meer dynamische multiplayer in vergelijking tot onder andere Halo 4.

Halo 5 005

Tijdens de E3 zagen we ook een nieuwe multiplayer modus genaamd Warzone. In Warzone is het niet meer de standaard player vs. player die je gewend bent van Halo. 343 Industries omschrijft Warzone namelijk als player vs. everything. Het doel in Warzone is vrij simpel: verzamel met je team als eerste 1000 punten om de match te winnen. Nu zul je denken: 1000 punten? Hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar? Het antwoord is vrij simpel: gooi in plaats van 10 spelers 24 spelers in een level, voeg controlepunten toe en maak het geheel af met computergestuurde vijanden en eindbazen voor extra punten. Serveer dit op levels die vier keer zo groot zijn als een willekeurige Halo-map en je hebt een compleet nieuwe modus waarbij chaos gegarandeerd is.

Het duurt nog even voordat Halo 5: Guardians op de mat ligt. Toch belooft wat we hebben gezien heel veel goeds. Een nieuw verhaal, vier speler co-op en een flink verbeterde multiplayer. De release ligt op 27 oktober, maar tot die tijd houden we je natuurlijk op de hoogte van al het Halo-nieuws.