De GC Replay van week 23

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De GC Replay van week 23

Het jaarlijkse E3-spektakel begint zo langzaam erg dichtbij te komen, en dat is goed merkbaar. Naar mate de beurs nadert lijkt het nieuws ook weer zoetjes aan op gang te komen, al zijn het wel meer aankondigingen dan leuke weetjes. Maar wist je dat er nog een beurs aan zit te komen? Naast The American Dream is er ook nog een Duits “evenementje” genaamd Gamescom, die popelt om uit de schaduw van de Amerikaanse gigant te stappen. Plus, wordt het niet eens tijd om games ook een vorm van erkenning te geven, net zoals de grote broers film en muziek? Sterker nog, die erkenning is er al sinds kort. Patrick, Kevin en Amador leggen jullie precies uit hoe dit alles hun aandacht heeft getrokken in de GC Replay van week 23.

Replay_Week23_Patrick

Patrick Meurs: Er is geen prettiger gevoel dan na een lange dag werken of school thuiskomen, wetende dat alles piekfijn in orde is en jij je prakkie naar binnen kunt schuiven, gevolgd door het minstens net zo fijne ‘voetjes omhoog en tv kijken’. Tenminste, een lekker georganiseerd huishouden is dan wel een pre, maar dit alles wordt een stuk minder prettig als je huis eruit ziet alsof er een kernbom is afgegaan. Toch lijkt het erop dat zelfs dat voor velen de pret niet lijkt te drukken.

Hoe dat zo? Ik zeg dit: Fallout 4. Het is voortaan gebruikelijk dat voor een grote aankondiging de geruchten al beginnen te gonzen binnen de community, alsook met Bethesda’s post-apocalyptische shooter. Al jaren hopen de fans van de franchise dat Bethesda de nieuwe Fallout gaat aankondigen op de E3. Dit jaar is het dan eindelijk zo ver, de aankondiging kwam, zelfs ruim voor de prestigieuze beurs. Een countdown was het enige dat we zagen, maar de url en het kenmerkende “please stand by” gaven het eigenlijk al weg.

Et voilá, na de countdown werd Fallout 4 getoond middels een trailer. Wat we te zien kregen was toch weer typisch Fallout: een stad, Boston in dit geval, he-le-maal naar de klote. Het enige levende wezen in de trailer zijn jij, in je hippe blauw-gele onesie, en je trouwe viervoeter. Een shot van een dik stuk armour in de garage topte het nog even netjes af. Wanneer we kunnen rondstruinen in Boston, dat weten we nog niet. Er wordt al gespeculeerd dat het nog dit jaar is, maar de tijd zal het leren.

Misschien dat Bethesda het ons gaat vertellen tijdens hun eigen event gedurende de E3. Een ding is zeker, we hebben er weer zin in. Hoe groot de pleurisbende ook mag wezen in Boston, je wil er toch heen. Het voelt voor de Fallout-fans toch weer als een thuiskomst na een jarenlange afwezigheid. Welkom thuis.

Replay_Week23_Kevin

Kevin Rombouts: Gamescom is misschien wel mijn favoriete evenement van het jaar. Bijna een week lang games en evenementen en dat op maar een paar uur rijden. Maar gamescom heeft een probleem: dat het niet genoeg licht krijgt. Een probleem dat het in een hele grote Amerikaanse schaduw staat. Gamescom heeft namelijk de ongelooflijke pech dat het twee maanden na de E3 plaatsvindt, wat toch wel wordt gezien als het belangrijkste gamesevent ter wereld. Het resultaat: gamescom krijgt de restantjes van wat niet aangekondigd kon worden in Los Angeles of er wordt herhaald wat er twee maanden eerder werd aangekondigd.

Maar langzaamaan begint dat te veranderen. Ontwikkelaars en uitgevers beginnen er namelijk steeds meer bewust van te worden dat gamescom wel degelijk een event is om rekening mee te houden. Er komen immers tienduizenden, zo niet honderdduizenden mensen op af. En dat heeft impact op de industrie.

Dus was het Phil Spencer die afgelopen week het woord nam op Twitter en aankondigde dat gamescom zijn eigen show gaat krijgen. Geen herhaling van wat we twee maanden eerder zagen. Niet precies dezelfde demo’s, niet precies dezelfde games, maar een show waar men ook in Keulen trots op kan zijn. Een goed voorbeeld wat er in de toekomst hopelijk ook voor zorgt dat er anderen gaan volgen. Want wat Electronic Arts vorig jaar presteerde tijdens gamescom, om videobeelden te laten zien van mensen die enkel aan het werk waren, daar zit toch niemand op te wachten.

Replay_Week23_Amador

Amador Prado: Er zijn games die voor menig gamer een geschenk uit de hemel waren. Spellen die je nooit meer zou vergeten en moeiteloos tientallen keren wilt uitspelen. Voor mij zijn het BioShock en de Batman Arkham-serie die een plekje zouden verdienen in een Hall of Fame. Sinds dit jaar hebben we nu ook eindelijk een Hall of Fame voor de belangrijkste games uit de geschiedenis. En dat werd toch echt een keer tijd.

De Hall of Fame die dit jaar is opgericht voor gaming is toch de ultieme kroon op het werk van de ontwikkelaar en de eerste vijf gelukkigen zijn deze week bekendgemaakt. Met de namen Pong, Tetris, Pac-Man, Doom en World of Warcraft is de Hall of Fame meteen gevuld met toonaangevende games. In mijn ogen allemaal terechte nominaties, want al deze titels hebben een enorme bijdrage geleverd aan gaming. Pong was de grondlegger, Tetris en Pac-Man zijn nostalgisch ongeëvenaard, Doom is voor velen de shooter waar alles begon en World of Warcraft is het grootste succesverhaal waarmee al ruim tien jaar miljoenen mensen plezier in beleven. Het zijn stuk voor stuk games die hun plek hebben verdiend.

Het enige dat me dwars zit, is dat er maar vijf games per jaar worden toegevoegd aan de Hall of Fame en dat is veel te weinig. Er zijn teveel games die al recht hebben op deze prestigieuze plek en het niet verdienen om te wachten. Wat te denken van Super Mario, Zelda of Donkey Kong? Of moderne bestsellers als Call of Duty en FIFA? Al deze games zouden niet misstaan in de Hall of Fame of gaming. Een ding is zeker, in de loop der jaren gaat deze Hall of Fame uitgroeien tot een legendarische verzameling games waar we onze vingers bij af kunnen likken.