De evolutie van de Batman Arkham-franchise
Het is nog maar een paar weken wachten, maar dan is het toch eindelijk zover dat we met Batman: Arkham Knight aan de slag mogen. In het laatste deel van de Arkham-serie is Gotham wederom in gevaar en jij mag als The Dark Knight de stad weer redden. Het belooft mooier, grootser en spectaculairder dan zijn voorgangers te worden, maar hoe begon deze serie over Batman?
In augustus 2008 werd Batman: Arkham Asylum aangekondigd door een vrij onbekende studio genaamd Rocksteady, die toentertijd pas één game op hun CV had staan. Samen met uitgever Eidos en Warner Bros. werd er wéér een Batman-game gemaakt en dat zorgde voor mij toch voor enige scepsis, aangezien bijna alle voorgaande games omtrent Bruce Wayne net zo goed waren als een opgepoetste drol. Later werd echter bekend dat de schrijver van een aantal Batman-stripboeken, Paul Dini, het verhaal zou schrijven voor Arkham Asylum. Ook gaf Rocksteady aan een duistere toon aan de game te willen geven, vergelijkbaar met het toen recentelijk uitgekomen BioShock. Dit zorgde voor enthousiasme bij velen en vooral bij mij.
Uiteindelijk kwam het moment daar en op 23 augustus 2009 lag Arkham Asylum in de winkels voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc. De game speelde zich grotendeels af op een eiland waar alle grote schurken van Gotham zijn opgesloten. Nadat hij zijn aartsvijand The Joker heeft opgepakt en persoonlijk naar dat eiland heeft gebracht, komt hij daar vast te zitten met alle gevolgen van dien. Door middel van stealth, gadgets en het toen nieuwe ‘freeflow’-vechtsysteem mag je als Batman de boel oplossen op dat duistere eiland. De respons op Arkham Asylum van de community en de media was overweldigend. De positieve reviews en hoge cijfers kwamen aan de lopende band binnen en na een kleine maand was de game al 2,5 miljoen keer over de toonbank gegaan. De game kreeg veel nominaties en won een aantal prijzen, waaronder Game of the Year en beste actiegame. Arkham Asylum werd de beste superheld-game tot nog toe en had met het soepele ‘freeflow’-vechtsysteem, grootse gedetailleerde wereld en aandacht voor de comics een mooi en respectvol product op de markt gezet. Arkham Asylum was kortom een verrassend groot succes en dit vroeg natuurlijk om een vervolg.
Die kwam er ook snel in de vorm van Batman: Arkham City en de ontwikkeling van deze game was al begonnen terwijl Rocksteady nog met Arkham Asylum bezig was. Het plan voor een vervolg lag er al en met de goede ontvangst van het eerste deel, moest de Britse studio alles uit de kast trekken om dat te overtreffen. De grootste verandering in Arkham City ten opzichte van het vorige deel was de open wereld, die overigens vier keer zo groot is als die van Arkham Asylum. Je kon als Batman vanaf het begin zo goed als de hele gevangenis verkennen, want ook dit deel speelt zich af in een soort bajes, alleen is die nu zo groot als een stad. Een sociaal experiment van dokter Hugo Strange om te zien of gevangenen in een stad samen kunnen functioneren. Dit dreigt natuurlijk totaal uit de hand te lopen aangezien de Joker en vele anderen nog een appeltje te schillen hebben met The Dark Knight. En ook het motief van Strange voor dit experiment is niet helemaal koosjer. Naast het uitbreiden van de bewegingsvrijheid werden ook de gadgets en stealthmoves uitgebreid en zag het er grafisch net weer een tandje beter uit. Wederom werd de game enorm goed ontvangen, sterker nog, dit deel werd door velen beter bevonden dan zijn voorganger. De verkoop liep als een trein en binnen een week waren er al twee miljoen exemplaren verkocht, waardoor het een van de snelst verkopende games van het jaar 2011 was.
In 2013 gooide Warner Bros. het over een andere boeg en kwam er met Batman: Arkham Origins geen vervolg, maar een prequel van de serie. Ook waren Rocksteady en Paul Dini niet betrokken bij het ontwikkelen van de action-adventure. Warner Bros. nam de touwtjes meer in eigen handen en liet hun gamestudio uit Montreal de nieuwe game maken, waarin de eerste jaren van Bruce Wayne als Batman centraal staan. Ook zien we de jongere versies van verschillende iconische vijanden als Joker, Penguin, Two-Face en vele anderen. Hierdoor zien we de ontwikkeling van veel personages, zowel de goede als de slechte. Origins was qua wereld grotendeels een kopie van Arkham City met een paar extra gebieden. Ook met gameplay-elementen als het vechten en sluipen had Origins niet veel meer te bieden dan zijn voorganger. Dit zorgde voor wisselende reacties bij de community. Waar het ene kamp blij was dat er niet al te veel veranderd was, vond de andere helft het gebrek aan vernieuwing erg jammer. Desondanks werd er weer een prima game rondom Batman gemaakt, alleen miste het toch net de kwaliteit die Rocksteady bood met City en Asylum.
Nu denken velen dat het bij de bovenstaande drie games is gebleven, maar door het succes van de serie verschenen er ook een aantal games voor mobile- en handheld-consoles. Zo maakte NeatherRealm, de ontwikkelaar van Mortal Kombat, de mobile game Batman: Arkham City Lockdown. Een simpel spelletje waarin Batman vijanden zo snel mogelijk moest verslaan door middel van swipen en tikken. Een vermakelijk tussendoortje, maar niet een game die veel bekendheid genoot. Ook zorgde Armature Studio voor Batman: Arkham Origins Blackgate op de Nintendo 3DS en PlayStation Vita. Deze kwam tegelijk uit met Batman: Arkham Origins, maar ook deze game belandde vrij snel in de vergetelheid. Dit waren nu eenmaal kleine games die niet aan het niveau konden tippen dat Rocksteady had neergezet.