Call of Juarez: The Cartel was een onvoltooide fout

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Call of Juarez: The Cartel was een onvoltooide fout

Fans van de Call of Juarez-serie waren diep teleurgesteld toen Call of Juarez: The Cartel in 2011 uitkwam. Het bleek een complete janboel te zijn waar zelfs de ontwikkelaar niet blij mee was. Diezelfde ontwikkelaar noemt de game onvoltooid en een “fout”.

We kennen Techland allemaal van hun succesvolle zombie-games, maar veel mensen vergeten dat ze daarvoor bekend waren van hun western-serie Call of Juarez. Die serie nam een stap in de toekomst en speelde met Call of Juarez: The Cartel af in onze huidige tijd. Op zich niets mis mee, maar de game kwam in een vreselijk slechte staat in de winkels terecht. Niet gek, als je nagaat dat de CEO van Techland, Pawel Marchewka, nu naar voren is gekomen en toe heeft gegeven dat de game niet af was en in die staat nooit in de winkels had mogen liggen.

“Call of Juarez: The Cartel was geen slechte game pur sang, maar verre van af toen de game uit werd gebracht. Achteraf gezien was het gewoon een foute beslissing.”

De serie heeft betere tijden gekend. Maar wat kunnen we nog van de serie verwachten? Een vervolg kwam in 2013 in de vorm van Call of Juarez: Gunslinger, een game die veel beter werd ontvangen. Maar sindsdien is het stil rondom de serie. Volgens Marchewka kunnen we ooit nog eens wat van de serie zien, al zal dat niet binnen de kortste keren zijn.

“We bezitten samen met Ubisoft de rechten voor Call of Juarez. We moeten samen tot een beslissing komen als we nog een titel in de serie willen produceren. Als we dat doen zal het waarschijnlijk in de stijl van de laatste (Gunslinger) zijn. We kennen het genre, we houden van het genre, we gaan graag nog een keer terug. Het is alleen dat we nu andere dingen aan ons hoofd hebben.”

Daarmee doelde Marchewka ongetwijfeld op Dying Light, hun spirituele opvolger van Dead Island. Ze hebben daar hun handen aan vol gezien het feit dat die game onlangs 4,5 miljoen actieve gebruikers kende.