Destiny: House of Wolves – Weer ouderwets knallen in de ruimte

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Destiny: House of Wolves – Weer ouderwets knallen in de ruimte

Een half jaar na het ietwat teleurstellende The Dark Below is dan eindelijk de nieuwe DLC voor Destiny daar. Bungie heeft beloofd in de aanloop naar House of Wolves geleerd te hebben van de fouten die ze hebben gemaakt in de afgelopen tijd en zouden het volledig goedmaken met de nieuwe uitbreiding voor de enorm populaire shooter. Ondanks de populariteit worden er door veel gamers steeds minder uren in Destiny gestoken en dus komt Bungie als geroepen met House of Wolves om de game weer een positieve impuls te geven. Maar is ze dat ook gelukt?

In House of Wolves krijgen we een nieuw speelbaar gebied tot onze beschikking genaamd The Reef. Dit is net als de Tower een social-hub waar nieuwe missies, bounties en NPC’s te vinden zijn. The Reef is de woonplek van de Awoken, de blauwkleurige mensachtige wezens die onder leiding staan van The Queen, Mara Sov. De Guardians hebben toegang gekregen tot het gebied, omdat een fractie van de Fallen, The House of Wolves, de aanval hebben geopend op de Awoken, terwijl er eigenlijk een staakt-het-vuren was aangenomen. Jouw taak is dus om de Wolves te stoppen voordat ze de oorlog winnen. Klinkt als een prima verhaal, maar meer dan dit kom je eigenlijk niet te weten. In de story missions die volgen, moet je vooral heel veel Fallen omleggen om redenen die allemaal uiterst vaag zijn. Het verhaal blijft heel oppervlakkig, zoals het eigenlijk al vanaf de release van Destiny is, en dat is wel jammer. Toch neemt het niet weg dat de story missions wel weer ouderwets lekker wegspelen of je nou in je eentje bent of met een heel fireteam. Bijna alle planeten hebben een nieuw gebied erbij gekregen en ook zijn er een aantal nieuwe vijanden van de partij. Het voelt toch weer als vanouds en voor je het weet, zit je weer volledig in Destiny.

House of Wolves afbeelding 1

Toch gaat het voor de meeste gamers om de nieuwe end-game activiteiten, want deze uitbreiding bevat geen nieuwe Raid en heeft maar één nieuwe Strike. In plaats daarvan kunnen we nu in de PvE gamemodus Prison of Elders grinden voor nieuwe spullen om het nieuwe maximale level van 34 te bereiken. De Prison is open als je de nieuwe story hebt uitgespeeld en je Guardian ten minste level 28 is. Als je er eenmaal bent, zijn de regels in deze arena heel simpel. Je speelt met een fireteam van drie Guardians vijf rondes waarin je enkele waves vijanden moet uitschakelen en missies moet behalen. Mocht je dit geweld overleven, dan gaat de schatkamer open en maak je kans op sterke wapens en pantsers. Als dit nog niet moeilijk genoeg was, kunnen de echte diehards met hun eigen fireteam nog de speciale Prison van level 32, 34 en 35 proberen om Cores te vergaren die je kunt inleveren voor extreem sterke spullen. Prison of Elders is een goede toevoeging en brengt meer variatie voor de end-game. Vooral vanaf level 32 is het een enorme uitdaging en dat maakt het voor mij direct duidelijk waarom Bungie wil dat je zelf een Fireteam samenstelt. Communicatie is erg belangrijk en naarmate de waves moeilijker worden, merk je dat de partychat ook steeds luidruchtiger wordt. De opluchting is dan ook groot als het laatste schot wordt gelost en de eindbaas dan eindelijk is verslagen.

Ook voor de gamers die liever PvP spelen is er iets nieuws toegevoegd: de Trials of Osiris, een drie tegen drie gamemodus waarin het de bedoeling is het vijandige team uit te schakelen. Het team dat als eerste vijf rondes wint, is de winnaar en krijgt een punt. Wanneer je genoeg punten hebt verzameld op de Trials Passage, een soort spaarkaart, kun je deze inleveren bij Brother Vance voor nieuwe gear. Verlies je echter drie potjes dan verlies je ook de Passage en moet je opnieuw beginnen met punten halen. Ook dit klinkt heel simpel, maar je hebt hier echt niets te zoeken als je niet een beetje ervaring hebt met de Crucible. Ook is het belangrijk dat je Guardian de sterkste wapens bij zich heeft en is het ook wel fijn al level 34 te zijn. Iedereen met een lager level heeft weinig tot geen kans in de Trials of Osiris. Zo ben ik op pad geweest met mijn level 32 Hunter en had ik twee vrienden in mijn fireteam van ongeveer hetzelfde kaliber. In de vele potjes die we gespeeld hebben, zijn we genadeloos afgemaakt door Guardians met een hoger level. Dit zorgt toch vrij snel voor ergernis en het speelplezier was er voor mij ook snel af. Er zijn weinig spelers te vinden in Trials of Osiris die geen level 34 zijn en dat maakt deze modus niet geschikt voor spelers die nog bezig zijn hun Guardian te ontwikkelen.

House of Wolves afbeelding 2

Om je Guardian te levelen naar het nieuwe maximum hoef je niet noodzakelijk nieuwe gear te vinden zoals bij The Dark Below, maar kun je ook je huidige wapens en pantser versterken met Etheric Light. Dit nieuwe element is te vinden in de verschillende gamemodi in Destiny, zowel PvP als PvE. Ook zijn de bekritiseerde recommendations geschrapt, waardoor je alleen nog maar Vanguard of Crucible Marks nodig hebt om nieuwe spullen te halen. Verder is het bij The Speaker nu mogelijk om overbodige materialen in te ruilen. Kom je Radiant Shards tekort om je helm te upgraden? Dan kun je Radiant Energy inleveren om aan die ontbrekende Shards te komen. Met deze aanpassingen is het makkelijker om te levelen en hoef je dus niet extreem veel te grinden voor nieuwe gear. Het leven van een Guardian wordt zo een stuk prettiger.

Destiny heeft met House of Wolves een degelijk pakket neergezet om weer even zoet te zijn. Nieuwe modi, maps, wapens, pantsers: er is voor ieder wat wils en het heeft met kleine en veelgevraagde aanpassingen naar de gamers geluisterd. Toch ben ik benieuwd hoe lang de nieuwe content de gamers bezig gaat houden. De nieuwe story duurt niet veel langer dan vijf uurtjes en ik vraag me af of de nieuwe modi, Prison of Elders en Trials of Osiris, lang leuk blijven. Ook zijn er nog steeds minpuntjes die Bungie met deze uitbreiding eigenlijk had moeten oplossen. Zo is de verdeling van beloningen nog steeds te willekeurig en zijn de laadtijden in de Crucible nog steeds wat aan de lange kant. En dan komt ook nog eens de prijs. House of Wolves kost twee tientjes en dat vind ik toch een fors bedrag voor de hoeveelheid content. Toen ik het verhaal in die paar uurtjes klaar had en met de end-game aan de gang ging, betrapte ik mezelf erop dat ik weer veel van hetzelfde deed. Dat is in een game met MMO-invloeden normaal niet erg, maar in tegenstelling tot een willekeurige MMO is er te weinig content om het interessant te houden. En dat vind ik kwalijk aangezien ik al honderd euro heb gestopt in Destiny en de bijbehorende uitbreidingen.