Nintendo’s mobiele games mogen geen imitaties zijn

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Nintendo’s mobiele games mogen geen imitaties zijn

Volgens Satoru Iwata zullen Nintendo’s games voor mobiele platformen geen simpele kopieën zijn van andere, al bewezen formules. De concurrentie op de app markt is zo groot dat je met iets unieks aan moet komen om de aandacht te grijpen, aldus de president van Nintendo.

Sinds de aankondiging dat Nintendo zich gaat mengen in de markt van games voor mobiele platformen zoals tablets en smartphones, vraagt men zich af wat voor games we kunnen verwachten: al bewezen formules met een Nintendo-tintje, of oude games opnieuw uitgebracht op een nieuw platform. Satoru Iwata had al eerder verteld dat Nintendo (in samenwerking met het Japanse bedrijf DeNA) volledig nieuwe games zou gaan maken. Nu heeft Iwata aangegeven dat we compleet nieuwe ervaringen mogen gaan verwachten.

“Ik denk dat veel mensen begrijpen dat het in het begin makkelijk was om geld te verdienen door alleen maar een applicatie te ontwikkelen, maar dat die situatie inmiddels veranderd is. Dankzij de moordende concurrentie is het niet meer gemakkelijk om geld te verdienen dankzij een app voor smart-apparaten. Ik betwijfel of we kunnen bereiken wat we willen door iets te imiteren wat al eens is gedaan.”

Nintendo wil liever een lage instapprijs die ervoor zorgt dat mensen langer blijven spelen, tegenover een hogere instapprijs waarna mensen de software al gauw links laten liggen. Welke methodes ze gaan gebruiken is niet bekend, maar Iwata wil geen aanpak die zich in Japan heeft bewezen. Hij wil voor een aanpak gaan met een wereldwijde appeal.

“In de Japanse markt is de sleutel tot succes het vinden van een gelimiteerd aantal individuen met veel geld en analyseren waaraan ze geld willen spenderen. Als we dat zouden doen, denk ik niet dat we honderden miljoenen consumenten over de hele wereld kunnen bereiken of geld gaan verdienen over een langere termijn. De basis van onze strategie moet zijn dat we een klein beetje geld krijgen van heel veel consumenten. We hebben deze discussie intern gevoerd en heb onze ontwikkelaars uitgedaagd om de beste manier te vinden om dit voor elkaar te krijgen. Ze zijn sindsdien met een aantal oplossingen gekomen die we op den duur zullen gaan prijsgeven.”