Treyarch: ‘meer risico’s genomen dankzij extra jaar’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Treyarch: ‘meer risico’s genomen dankzij extra jaar’

Omdat er voortaan drie studio’s gemoeid zijn met de ontwikkeling van de jaarlijkse edities van Call of Duty heeft elke studio een jaartje extra om hun games te ontwikkelen. Volgens Treyarch hoeven de studio’s minder op safe te spelen en kunnen ze meer risico’s nemen.

Call of Duty: Black Ops III wordt de eerste game in de Black Ops-serie die gebruik maakt van het extra jaartje ontwikkelingstijd sinds Activision ervoor heeft gezorgd dat er voortaan drie studio’s aan hun eigen Call of Duty werken. Volgens Activision is dat gedaan om de studio’s meer ruimte te geven en een beter product af te leveren. Dan Bunting is de multiplayer director van Call of Duty: Black Ops III en is blij met de extra tijd die ze hebben gekregen.

“Als je maar twee jaar de tijd hebt om dit soort games te maken, kan je niet de risico’s nemen die we nu hebben gemaakt. De verschillende maps die we hebben gemaakt moesten telkens grondig getest worden met elke nieuwe move die de speler kon maken. We begonnen met drie verschillende versies van dezelfde map om te kijken wat de invloed van de nieuwe moves waren.”

Volgens Bunting is het “Specialists system” wat in Call of Duty: Black Ops III te vinden is ook te danken aan het feit dat ze extra tijd hadden.

“Voordat we Pick 10 in Black Ops II hadden, experimenteerden we al een lange tijd met archetypes. Deze keer hadden we alle tijd en ruimte om groots uit te pakken dankzij dat extra jaar.”

De Call of Duty-serie loopt nog steeds als een trein, al lijkt de vaart er de afgelopen jaren uit te zijn gegaan, zowel kwalitatief en volgens de verkoopcijfers. Misschien heeft Activision een meesterzet gemaakt door Treyarch en haar andere studio’s meer tijd te geven. Het zal moeten blijken wanneer Call of Duty: Black Ops III later dit jaar uitkomt.