E32014 – EA geeft een kijkje achter de schermen
Na Microsoft’s presentatie was het de beurt aan EA om het E3-publiek toe te spreken. Tijdens de niet al te spectaculaire persconferentie heeft de beruchte uitgever en ontwikkelaar haar best gedaan de fans op het hart te drukken dat de speler de komende jaren centraal zal staan.
Na een korte behind-the-scenes video van DICE’s nieuwe Star Wars-game, de reboot van Pandemic Studios en LucasArts’ Star Wars: Battlefront, is het woord aan EA’s CEO Wilson. Wilson’s introductiepraatje draait met name om het toelichten van EA’s clichématige beloftes aan gamers wereldwijd. De belofte dat de speler op de eerste plek zal komen, de belofte om verbluffende games af te leveren die mensen verbinden en zowel inspirerend, uitdagend als vermakelijk zijn, de belofte om te innoveren en creativiteit te tonen en, last but not least, de belofte om te luisteren naar feedback van de community. De wensen van de speler zullen eerste prioriteit zijn.
Uit EA’s betoog blijkt echter dat die speler graag meer van hetzelfde ziet, maar, als het niet teveel gevraagd is, wel het liefst met een nieuw laagje verf. Zo staan onder meer de jaarlijkse releases van de EA Sports franchises NHL, Madden NFL en FIFA ook voor dit jaar gewoon weer op de rol, wordt de PGA Tour-serie in de lente van 2015 uitgebreid met een nieuwe titel, zij het zonder boegbeeld Tiger Woods, gaat Battlefield met Hardline op 21 oktober van dit jaar als zesde noemenswaardige release in 6 jaar tijd toch echt een jaarlijkse franchise worden en zullen we op 2 september van dit jaar worden verblijd met The Sims 4, het vierde deel in de populaire levenssimulatiespelserie. Tevens ziet EA Sports MMA op 17 juni 2014 een indirect vervolg in de vorm van EA Sport UFC. De UFC-licentie was, tot het faillissement van de uitgever in 2012, in handen van THQ. EA nam de licentie van THQ over en besloot de MMA-serie te vervolgen onder de naam EA Sports UFC.
Ondanks dat de eerder genoemde games niet allemaal begeleid worden door zuivere gameplaybeelden maar door CG trailers, mogen we toch met enige zekerheid stellen dat de games op het grafische vlak vooruitgang hebben geboekt in vergelijking met hun voorgangers. Zo zien we bijvoorbeeld voor het eerst het gebruik van de krachtige Frostbite 3 Engine voor een EA Sports-game, namelijk voor de nieuwe PGA Tour. Wat echter opvalt aan de trailers en de verkooppraatjes omtrent de jongste telgen uit de EA Sports franchises, is de nadruk die wordt gelegd op de toevoeging van meer emotie en gevoel aan de games om het interactieve entertainment naar een hoger, nog realistischer niveau te tillen. Waar NHL 15 levensechte, atletische AI met emoties belooft, zal FIFA 15 onder meer beschikken over iets wat EA “emotional intelligence” noemt.
Fans van EA’s Madden NFL-franchise mogen in hun handjes wrijven: EA heeft geluisterd. Madden NFL 15 zal een aantal broodnodige veranderingen doorvoeren die de verdedigende speler meer controle moet geven en het verdedigen an sich een stuk plezieriger moeten maken. En ja, ook Madden NFL 15 laat zich van zijn gevoelige kant zien. Honderden nieuwe real-time emoties en reacties van de AI op het scherm moeten ervoor gaan zorgen dat de speler 26 augustus de intensiteit van de NFL zal gaan voelen, aldus GM Weber.
Zelfs in The Sims 4 mogen we van de AI nóg meer emotie en persoonlijkheid verwachten. Of deze uitingen en karaktertrekken altijd natuurgetrouw zullen zijn is nog maar de vraag. De tagline van The Sims 4, “Smarter Sims. Weirder Stories.”, doet het tegendeel vermoeden. Een vermoeden dat enigszins bevestigd wordt wanneer we in de trailer een personage zich letterlijk dood zien lachen.
Verder krijgen ook Dragon Age: Origins en Dragon Age 2, Mass Effect 3 en Mirror’s Edge hun vervolgen.
Het al eerder aangekondigde vervolg op Dragon Age: Origins en Dragon Age 2 gaat Dragon Age: Inquisition heten en zal op 7 oktober van dit jaar verkrijgbaar zijn. De trailer toont een combinatie van prachtige cinematics en actierijke gameplay, maar weet ondanks de epische ondertoon niet echt te verrassen. Het meest memorabele aan het voorproefje van BioWare’s nieuwste RPG is misschien nog wel de “live” muzikale begeleiding van een celliste.
Na Dragon Age: Inquisition op het grote scherm te hebben getoond, is het tijd voor wat prototype beelden van Mass Effect 4. BioWare Montreal is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw deel in de Mass Effect-serie waarin de speler een heel nieuw deel van het universum zal gaan verkennen. De ontwikkelaar belooft nieuwe, beminnelijke personages die de speler bij zullen staan in de ontdekking van grootse, onbekende werelden.
Terwijl BioWare’s studio’s verder bouwen op de bestaande franchises, blijkt men bij BioWare Edmonton ook nog te werken aan een nieuwe IP. Een game met eigentijdse verhalen in een wereld die tot de verbeelding spreekt. De aankondiging roept meer vragen op dan het antwoorden geeft.
Als Wilson uiteindelijk weer het podium betreedt en vervolgens de woorden “have a little Faith” uitspreekt, weten we eigenlijk al meteen wat ons te wachten staat: Mirror’s Edge 2. DICE geeft een kijkje achter de schermen bij de productie van het vervolg op de free running game uit 2008. De getoonde prototype beelden beloven de minimalistische stijl die we kennen van het eerste deel, vlotte, vloeiende gevechten en meer vrijheid en bewegingsruimte dan voorheen. Wanneer we de game mogen verwachten is helaas nog niet duidelijk.
Dan is daar ook nog een korte behind-the-scenes video van de nog naamloze nieuwe IP van Burnout-ontwikkelaar Criterion Games. Het lijkt een open-world racing game te gaan worden, een soort kruising tussen Burnout en Fuel, waarbij de speler niet gebonden zal zijn aan louter en alleen snelle auto’s, maar ook het virtuele lijf voort kan bewegen met behulp van jetski’s, helikopters, ATVs, wingsuits en eigenlijk alles wat volgens Criterion kwalificeert als een voertuig.
De enige echt nieuwe IP die de alpha-fase inmiddels ontstegen is, is de MOBA-game Dawngate. Met het free-to-play Dawngate wil EA duidelijk de strijd aangaan met het immens populaire League of Legends. Of de game daadwerkelijk een waardige rivaal is, moet nog blijken. De bèta is live, dus mocht je nieuwsgierig zijn, kun je nu ook zelf de nieuwe MOBA-game van ontwikkelaar Waystone Games gaan beleven.
Als klap op de vuurpijl krijgen we natuurlijk nog wat te zien van Battlefield: Hardline. Dead Space-ontwikkelaar Visceral Games heeft zich gebogen over EA’s bestverkopende FPS-franchise en belooft een spectaculaire game die draait om een multiplayer-ervaring barstensvol actie. Visceral lijkt met Hardline de bekende Battlefield-formule van de grote (overzeese) oorlog links te laten liggen. In plaats daarvan zullen we een “TV Crime Drama” gaan beleven, aldus GM Troedsson. De trailer toont een nieuwe gamemode, een “Cops versus Criminals” multiplayer-mode voor 32 spelers, waarin de ‘bad guys’ een geldtransport overvallen en de ‘good guys’ ze daarvan moeten weerhouden. Wat we vervolgens te zien krijgen is Downtown LA dat compleet wordt verwoest om een paar losgeslagen kruimeldieven in de kraag te vatten. Actie is een garantie, een realistische setting niet zo zeer. Dat doet niet af aan het enthousiasme van de fans: wanneer uitvoerend producent Papoutsis aangeeft dat de bèta voor Hardline live is en daarmee EA’s persconferentie tot een einde brengt, blijkt de enorme toestroom van gretige gamers een tijdlang teveel voor EA’s servers.