‘8GB in Xbox One en PS4 is mogelijk onvoldoende’
Het werkgeheugen van 8GB in de Xbox One en PlayStation 4 zou op termijn onvoldoende zijn om games soepel te laten draaien, ondanks het feit dat deze consoles flink wat meer werkgeheugen hebben dan hun voorgangers. Dit heeft Sean Tracy, engine business development manager bij gamedeveloper Crytek, gezegd.
De Xbox One biedt 8GB in de vorm van ddr3-geheugen, de Playstation 4 heeft ook 8GB beschikbaar, maar dan in de vorm van snellere gddr5-geheugenchips. De Xbox 360 en PlayStation 3 moesten het nog doen met 512MB RAM. Tracy wijst erop dat game-engines binnenkort al snel meerdere gigabytes nodig zullen hebben.
Naast de hogere eisen van game-engines stelt Tracy dat developers ook niet altijd volledige toegang hebben tot het werkgeheugen. Zo heeft de Xbox One een deel van het werkgeheugen nodig voor het besturingssysteem. Uiteindelijk zal de 8GB werkgeheugen niet meer genoeg zijn voor zowel de Xbox One als de PlayStation 4 denkt Tracy. Crytek is bekend van de Crysis-serie maar ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de CryEngine. In maart maakte het bedrijf bekend dat het, net als Epic, zijn engine gaat verhuren.