GC Replay – Week 20 2014
Het was een drukke week in de industrie met opvallende (en minder opvallende) aankondigingen. Tom Clancy’s The Division werd verschoven, Far Cry 4 werd onthuld en het nieuwste Halo-deel kreeg eindelijk een naam. Maar was dit wel het belangrijkste nieuws? We vroegen het ook deze week weer aan onze redactie en kregen uitgebreid antwoord van Tim en Kevin in de GC Replay van week 20, 2014.
Zou winst maken echt het probleem zijn? – Tim den Tuinder
Hollywood lijkt het afgelopen decennium geobsedeerd te zijn met het verfilmen van “dingen”. Mythologieën, boeken, comics, games en in één geval zelfs een gedicht (Beowulf). De meningen over de kwaliteit van de verfilmingen lopen uiteen: sommige mensen vinden het prachtig terwijl anderen claimen dat de oorspronkelijke media verkracht zijn. Behalve over de films gebaseerd op videogames. Daar is men het unaniem over eens dat die stuk voor stuk hebben gefaald. De producent van de aankomende Warcraft-film beschuldigde de makers van voorgaande gameverfilmingen ervan dat ze enkel uit waren op geld. Maar is dat wel terecht?
Een game werd populair en filmstudio’s stonden inderdaad te springen om een graantje mee te pikken van het succes. De filmrechten werden verkocht en daarmee verloor de gamestudio alle creatieve input voor het project. De film werd geproduceerd door mensen die geen idee hadden waar het origineel over ging en het leidde tot rampzalige resultaten. Double Dragon, House of the Dead en voornamelijk mijn geliefde Street Fighter moesten het ontgelden, alleen omdat gretige Hollywood producenten een slaatje wilden slaan uit iets wat populair was, maar misschien is het probleem wel dat sommige games zich er niet toe lenen omdat er te weinig is om te verfilmen. Ik kan me herinneren dat iemand de filmrechten voor Crazy Taxi had gekocht. Hoe maak je daar een film van negentig minuten over?!
Persoonlijk vind ik dat er te negatief wordt gedaan over de verfilmingen, want er zitten wel degelijk wat krenten in de pap. Hoewel duidelijk een product van z’n tijd, de eerste Mortal Kombat-film heeft de test of time behoorlijk goed doorstaan. De twee Tomb Raider-films (in mijn mening voornamelijk de tweede) hadden de vibe (en de casting) perfect neergezet. Wellicht niet trouw aan de game, maar de eerste Resident Evil is een degelijke actie/horrorfilm. Zowel de Prince of Persia-film als de eerste Silent Hill-film zijn allebei twee recente voorbeelden van “degelijke” verfilmingen. Er is een stijgende lijn te vinden in de producties, want ik wil niet meer bij élke gameverfilming mijn oogballen eruit krassen. En dat is een goed teken…toch?
Het ideale moment om een game aan te kondigen – Kevin Rombouts
Wanneer moet je een game aankondigen? Een half jaar voor de release? Een jaar voor de release? Of nog langer? En als je dit dan doet, moet je dan ook meteen een ‘release window’ meegeven, een tijdsperiode waarin de game zal verschijnen? Het zijn vragen die me al een paar dagen bezighouden sinds het bericht dat Ubisoft’s Tom Clancy’s The Division is doorgeschoven naar volgend jaar, iets waar ik persoonlijk heel erg van baal. Dit is namelijk een van de titels waar ik ontzettend naar uitkeek.
Ubisoft is er overigens vrij goed in: het geven van een releasedatum en dan de game toch nog een heel stuk doorschuiven. Zo zagen we het vorig jaar gebeuren met Watch Dogs, welke eigenlijk met de release van de next-gen consoles in de winkel had moeten liggen, maar volgende week pas uitkomt. Of de ‘revolutionaire’ race-game The Crew, welke vorig jaar tijdens de gamescom al speelbaar was, maar nu pas in het derde kwartaal van dit jaar zal verschijnen. Maar ook andere studio’s en uitgevers zijn er goed in: Driveclub had DE racegame moeten zijn voor Sony’s PlayStation 4 bij de release, maar sloeg een gigantische flater toen het werd doorgeschoven naar oktober van dit jaar. Of de absolute titelhouder als het gaat om uitstellen: Duke Nukem Forever, een game die letterlijk 10 jaar te laat verscheen en daar ook absoluut geen vruchten van wist te plukken.
Het probleem is niet dat een game wordt uitgesteld en dat de ontwikkelaar het best mogelijke product wil afleveren. Het probleem is dat gamers blij worden gemaakt met een dode mus, een loze belofte die niets waard is. Zeg dan gewoon dat de game wordt gereleased als het af is en dat je de datum pas bekendmaakt op het moment dat je weet dat je het gaat halen. Dan kunnen wij gamers ook weer verder en geld uitgeven aan games die er op dat moment wel zijn, iets waarvan je denkt dat de industrie alleen maar zal profiteren.