Shaq-Fu 2 wordt werkelijkheid

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Shaq-Fu 2 wordt werkelijkheid

Vanochtend is de Indiegogo voor het vervolg van Shaq-Fu succesvol afgesloten. Dit betekent dat de ontwikkeling voor de sequel, op wat gezien wordt als één van de slechtste games aller tijden, van start zal gaan.

Shaquille O’Neal verraste vriend en vijand door in februari in een interview aan te kondigen dat hij daadwerkelijk bezig was met een vervolg op het beruchte Shaq-Fu. Hij beloofde gauw meer info en hoewel iedereen dacht dat hij een grapje maakte, liet de Indiegogo voor de game niet lang op zich wachten. Het doel van de campagne was $450.000 dollar, iets wat niemand voor mogelijk hield. Op het einde haalde de campagne echter meer dan $470.000 dollar binnen.

De game zal gemaakt worden door een nieuwe studio genaamd Big Deez, bevolkt door mensen die Shaquille O’Neal “persoonlijk” heeft gekozen. Namen zijn niet genoemd, maar volgens de introductievideo en de Indiegogo-pagina zijn het niet de minste: Halo, Street Fighter, Mortal Kombat, Final Fantasy en Killzone waren de titels waaraan deze mensen hadden gewerkt. In hoe verre die mensen er echt aan hebben gewerkt is niet duidelijk, maar of ze werkelijk zo talentvol zijn zal blijken wanneer de game uitkomt. De game zal een eerbetoon worden aan de brawlers zoals Final Fight en Double Dragon die aan het eind van de jaren ‘80 populair waren, zij het in een nieuw jasje. Wanneer spelers zelf een “Shaq-Attack” kunnen loslaten is onbekend: een releasejaar is niet gegeven, laat staan een releasedatum, maar de game zal beschikbaar worden voor PC en alle grote consoles.

Shaq-Fu: A Legend Reborn is het vervolg op het beruchte Shaq-Fu uit 1994 voor de SNES en Megadrive. Het was een fighting-game die vrijwel onspeelbaar was door absurde controls, waardeloze hit-detection en een helderziende AI. Er is zelfs een website opgericht die zich volledig heeft gewijd aan het vernietigen van alle exemplaren van Shaq-Fu om toekomstig leed te voorkomen.