Molyneux: ‘gamers zijn misbruikt door Facebook-games’
Dat “echte” gamers niks van mobile-gaming, touch-gaming of Facebook-games moeten hebben snapt Peter Molyneux maar al te goed. Hij vindt dat bedrijven hun echte fans hebben gepasseerd ten gunste van makkelijk geld verdienen aan Facebook-games.
Hoewel Peter “had-ik-maar-niks-gezegd” Molyneux games zoals League of Legends en DOTA prijst, hekelt hij de ontwikkelaars die het Free-to-Play-model uitbuiten en mensen via oneerlijke en belachelijke manieren hun geld afhandig proberen te maken.
“Mobile-games en Facebook-games creëren miljoenen nieuwe gamers per jaar, maar deze worden alleen blootgesteld aan games die hen misbruiken. De manier hoe die games omgaan met transacties is zo wreed en oneerlijk tegenover de gebruikers dat we diezelfde gamers in no time weer kwijt zijn. Candy Crush is een leuke game, maar de bedragen die je kunt betalen zijn belachelijk. Die lolly-dingen kosten 5 pond per stuk en gaan maar een minuut mee!”
Met zijn nieuwe game Godus hoopt hij te laten zien hoe het wel moet. Hij hoopt dat spelers zien dat hoewel gamers kunnen betalen om de ervaring te verrijken, het allerminst moet.
“Ik wil dat Godus gezien wordt als een leuke hobby. Ik houd van koken en kleine gadgets kopen die te maken hebben met koken die ik eigenlijk nooit gebruik. Ik houd ervan om scherpe messen te kopen waarmee ik speel en na vijftien minuten op de Eerste Hulp belandt. Gaming is ook een hobby, maar telkens $60 dollar neertellen voor een game is veel te veel. En daarom wil ik de kosten (en daarmee de drempel) zo laag mogelijk houden. Zodat mensen een kwartiertje spenderen met Godus, maar wel elke dag terugkomen. En dat ze geld uitgeven als ze dat willen, niet moeten.”