Eerste generatie DirectX 12-games verschijnen eind 2015
Terwijl de gamesindustrie nu pas volop gebruik lijkt te maken van DirectX 11, is Microsoft al druk bezig aan de nieuwe generatie. Volgens het bedrijf komen de eerste games gebaseerd op de nieuwe versie van DirectX eind 2015 voor alle Microsoft-platformen: de nieuwe api-verzameling zal bruikbaar zijn voor Windows, Windows Phone en Xbox One.
Met DirectX 12 moeten games efficiënter gebruik gaan maken van de GPU’s in apparaten, maar is in tegenstelling tot DirectX 11 niet alleen geschikt voor high-end gaming en desktopvideokaarten. “Dirext 3D 12 werkt op alle Microsoft-apparaten, van telefoons en tablets tot laptops en desktops”, aldus Microsoft op de DirectX Developer Blog.
Voor Windows Phone zal dit betekenen dat de Snapdragon-chips van Qualcomm gebruik kunnen maken van de api-verzameling, al is het niet bekend om welke chips het precies gaat. In dekstop pc’s krijgen alle AMD-videokaarten op basis van de Graphics Core Next-architectuur ondersteuning, terwijl het bij Nvidia om alle kaarten met DirectX 11-ondersteuning gaat. De Xbox One zal standaard DirectX 12 ondersteunen en zullen games die gebruikmaken van de api-verzameling betere prestaties leveren.
Voor ontwikkelaars belooft de nieuwe verzameling het makkelijker te maken om games te porten tussen verschillende platformen. Daarnaast krijgen ontwikkelaars meer toegang tot de grafische hardware, terwijl het de belasting van de CPU zal terugdringen. De eerste games die van de api-verzameling gebruikmaken, zullen aan het einde van 2015 op de markt komen. Later dit jaar kunnen ontwikkelaars echter al aan de slag met een preview-versie.