“Microsoft reageerde op een manier die niet eens leek op professionalisme”

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
“Microsoft reageerde op een manier die niet eens leek op professionalisme”

In gesprek met GamingBolt sprak Eric Lengyel, president van Theraton Software, zich uit over de wijze hoe Microsoft omging met externe ontwikkelaars tijdens het ontwerpen van de Xbox One. Lengyel noemt Microsoft ‘onprofessioneel’ en licht toe waarom de C4 engine alleen beschikbaar zal komen voor de PS4.

Op de vraag wat hij vindt van de PS4 ten opzichte van de Xbox One reageerde Lengyel als volgt: “Sony heeft een aantal uitstekende beslissingen gemaakt als het gaat om de techniek in de PS4. Het is geweldig om een snelle en met opties bepakte GPU te hebben, die ook nog eens de beschikking heeft over veel en super snel geheugen. De Xbox One is niet veel minder, maar het trage geheugen en het feit dat we nog steeds met iets als eSRAM moeten werken is teleurstellend.”

De C4 engine zal niet beschikbaar komen op Xbox One. “Sony werkte veel meer samen met ons. Ze behandelden ons met respect en zorgden ervoor dat we alles hadden om C4 aan de praat te krijgen op de PS4. Microsoft’s reactie leek in de verste verte niet op professionaliteit. Voeg dat maar toe aan de enorme stapel PR-misstappen die Microsoft het afgelopen jaar heeft gemaakt”, aldus Lengyel.

C4 is een op OpenGL gebaseerde engine die momenteel beschikbaar is voor Windows, Mac, Linux, PS3 en PS4. Veel overtuigende games zijn er vooralsnog niet voor gemaakt. De meest noemenswaardige zijn Project Reality, World Bus Simulator en Quest of Persia.