Nintendo mengt zich in smarthphone- en tabletmarkt

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Nintendo mengt zich in smarthphone- en tabletmarkt

Console- en gamefabrikant Nintendo overweegt zich meer te richten op smartphones en tablet. Het bedrijf verwacht het financiële jaar af te sluiten met een verlies van bijna 180 miljoen euro. Ook de tegenvallende verkopen van de Wii U zijn Nintendo een doorn in het oog. Het Japanse bedrijf doet daarom onderzoek naar de markt van smart devices, om te zien of daar de winst te behalen is die het bedrijf weer op de rails moet krijgen. Dat liet directeur Satoru Iwata vrijdag tijdens een persconferentie weten, meldde persbureau Bloomberg.

Nintendo heeft daar een nieuw bedrijfsmodel voor nodig. “Het is niet zo eenvoudig als Mario te kunnen laten lopen op een smartphone”, zei Iwata. Nintendo grijpt de groeiende verkoop van smartphones en tablets aan, om op die platforms hun afzetmarkt te vergroten. Mogelijk speelt de komst van de nieuwe consoles van Microsoft en Sony ook een rol in de verandering van Nintendo’s toekomstperspectief.

Vrijdag stelde de maker van de Wii U de verwachte verkoopaantallen van haar consoles en games flink bij. In plaats van 9 miljoen Wii U’s en 38 miljoen Wii U-games, verwacht het Japanse concern een totaal van 2,8 miljoen huisconsoles en 19 miljoen games te verkopen. Ook de verwachte verkoopaantallen van de Nintendo 3DS en handheldgames zijn naar beneden bijgesteld.

2014 zou het derde opeenvolgende jaar zijn dat Nintendo verlies draait. Mitsushige Akino van vermogensbeheerder Ichiyoshi spreekt van een structureel probleem. “De videogamemarkt is verplaatst naar smartphones en tablets. Nintendo moet zijn bedrijfsmodel voor hardwarehandel uitbreiden.” Iwata zei later deze maand loonsverlagingen voor de werkgevers van Nintendo aan te kondigen. De samenstelling van het bestuur blijft vooralsnog ongewijzigd.