Alien Rage

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Alien Rage

‘Donderdagmiddag, City Interactive, een demo van Alien Rage.’ Dat was alles wat we te horen kregen van onze PR-manager Bart. Zonder al te hoge verwachtingen (City Interactive deed nou niet het meest positieve belletje rinkelen) en complete onwetendheid stapten we de booth binnen. Wat er in de volgende 30 minuten gebeurde zorgde echter voor de grootste verassing van de Gamescom 2013.

Voor wie, net als wij, voor de demo nog nooit van Alien Rage had gehoord, even een kleine introductie. Alien Rage is een first-person shooter in de categorie Old-school en kan vergeleken worden met shooters als de oude Quake en Doom-games. Razendsnelle actie in futuristische omgevingen met moeilijkheidsgraden die pas lijken te beginnen bij ‘Hard’.

Alien_Rage_02

Het werd ons dan ook sterk op het hart gedrukt om niet meteen de hoogste moeilijkheidsgraad te pakken, maar rustig te beginnen. Eigenwijs dat ik ben, deed ik dat natuurlijk niet en klikte met een grote grijns op mijn gezicht op de ‘Brute’-knop. Die grijns verdween echter snel genoeg nadat ik binnen de eerste vijf minuten tien keer het level opnieuw mocht beginnen, simpelweg omdat ik niet voorbij de tweede vijand kwam.

CI Games (zoals de studio tegenwoordig heet) heeft vijanden namelijk meer dan één vuurmodus gegeven. Net als de speler kan de vijand namelijk ook de alternatieve vuurmodus gebruiken, waardoor zaken als ‘laser bolts’ erg gevaarlijk worden. Tel daarbij op dat op de ‘Brute’-modus één enkele ‘laser bolt’ nodig was om me uit te schakelen en je snapt dat enige skills vereist zijn om fluitend door de ‘Brute’ modus heen te komen.

Alien_Rage_03

De moeilijkheid een tandje terugdraaien en de game werd ineens iets meer vergeeflijk en dus ook leuker. Al snel begon er namelijk een scoremeter te lopen in de bovenhoek, oplopend bij iedere kill en ‘skill shot’. Zaken als headshots, multi-kills en dergelijke leveren namelijk extra punten op, waardoor je teller sneller oploopt. Maar, zo bleek al snel, zorgt de scoremeter niet alleen voor persoonlijke voldoening, maar ook voor power-ups. In stijl van de oudere generaties kunnen spelers power-ups verdienen aan de hand van hun prestaties. Denk daarbij aan meer kogels, betere verdediging en betere melee-aanvallen.

Het duurde dan ook niet lang voordat de grijns terug was en aan het einde van het eerste level (waar er veertien van zullen zijn) zat ik er helemaal in. Op dat moment gingen ook andere zaken opvallen en het voornaamste daarvan was de grafische kwaliteit van de game. Bouwend op de Unreal Engine 3 zet CI Games een game neer die makkelijk mee kan met de huidige generatie van AAA-games. Van explosies tot vijanden, het zag er allemaal uit zoals je mag verwachten van de games van tegenwoordig. Het klinkt allemaal heel logisch, maar met de lage verwachtingen die we hadden was het een ontzettende verassing en meevaller.

Alien_Rage_04

In de vier dagen dat we op de Gamescom waren was ik geen moment zo aangenaam verrast als toen ik Alien Rage speelde. Zelf benieuwd naar de game? Eind september zal de game beschikbaar komen voor Xbox Live Arcade, PlayStation Network en Steam. De console-versie zal volgens de ontwikkelaar voor 15 euro over de toonbank gaan, terwijl de PC-versie het prijskaartje van 20 euro zal krijgen. Het prijsverschil tussen de versies ligt in het feit dat de PC-versie ook een multiplayer-modus zal krijgen, al kon de ontwikkelaar hier op dit moment nog niet te veel over verklappen.