Gears of War: Judgment
In 2011 leek er een einde te komen aan de Gears of War-serie. De Locust en Lambent waren verslagen, Marcus ging eindelijk wat emotie tonen en iedereen leefde nog lang en gelukkig. Nou ja, bijna iedereen dan, aangezien 99% van de wereldpopulatie tegen die tijd al was overleden. Maar hoe het nou ooit zo ver heeft kunnen komen, daar zullen we in maart achterkomen als we aan de slag kunnen met Gears of War: Judgment. Inderdaad: zonder ‘e’.
Maar Gears of War:Judgment mag je niet onder de originele trilogie rekenen. Want de game wordt niet gespeeld vanuit het standpunt van de emotieloze Marcus Fenix of de zielige Dominic ‘Dom’ Santiago. Nee, dit keer zullen de altijd narcistische Daimon Baird en zijn eeuwig vrolijke vriend Augustus Cole in de spotlights staan.
Want, zoals de gemiddelde Gears-fan zich wel kan bedenken, kon Baird zich ook lang voor de evenementen van Gears of War niet aan de regels houden. Al na dertig dagen sinds E-day, de dag dat de Locust boven de grond kwamen, stonden hij en zijn Kilo Squad voor de rechter. Wat er echter gebeurd is, wil People Can Fly niet kwijt.
Inderdaad: People Can Fly, de studio verantwoordelijk voor onder andere Bulletstorm. Epic Games neemt namelijk in dit deel de positie van bijrijder aan en laat de Poolse studio het vuile werk opknappen. Dat is dan ook meteen terug te zien in de gameplay van de game. De videobeelden, we hebben de game helaas nog niet kunnen spelen, doen ons vermoeden dat de gameplay een stuk sneller zal zijn en vloeiender zal verlopen. Tegen kleine muurtjes aan schuilen zal nog steeds een essentieel onderdeel zijn, maar wel in mindere maten.
Daarnaast is de volledige knoppen-layout op de schop gegaan, wat niet tot even positieve reacties leidde bij alle fans. Veel gamers prezen de Gears of War-serie namelijk om zijn slimme gebruik van de knoppen. Daarnaast lijkt het hele Active Reload-systeem te zijn verdwenen en wapens zullen gewisseld worden met de Y-knop in plaats van met de vierpuntsdruktoetsen op de controller. Of de knoppen-instelling nog te wijzigen is, is op dit moment nog niet duidelijk.
Door deze nieuwe knoppen-layout krijgt de game een hogere arcade-feeling in vergelijking tot zijn voorgangers. Toch zijn het niet alleen de knoppen die hier aan bijdragen: de game krijgt namelijk ook een volledig puntensysteem. Dit systeem, zoals we dat al kennen uit de Arcade-mode van Gears of War 3, beloont spelers voor headshots en executies en zal de speler aan het einde van het level belonen met sterren, waar op zijn beurt weer achievements en beloningen aan zullen hangen.
Ook de multiplayer krijgt een andere insteek in deze game. De normale Versus-modus zal gewoon terugkeren, maar zal dit keer worden ondersteund door twee nieuwe modi: Free For All en OverRun. De eerste van de twee is vrij bekend: iedereen voor zich en diegene die op het laatstt de hoogste score heeft wint. Het is echter wel voor het eerst in de serie dat COG-soldaten het tegen elkaar op moeten nemen en dus niemand echt in het voordeel is. OverRun daarentegen is wel compleet nieuw. In OverRun zullen twee teams het tegen elkaar opnemen in een vorm van Attack en Defense. Het eerste team zal bestaan uit soldaten van de COG, namelijk de vier hoofdrolspelers van de singleplayer: Baird, Cole, Sofia en Garron.
Deze vier moeten alles op alles zetten om een vastgestelde locatie te verdedigen tegen de Locust. Dit zullen ze doen met hun wapens, maar ook met barricades. De tegenpartij, bestaande uit Locust en Lambent, zullen er echter alles aan moeten doen om dit punt te veroveren en dat zal tactiek en samenwerking vereisen. Weten de Locust en Lambent het punt te veroveren, dan zal daar een nieuwe Emergence Hole openen, waardoor de COG overspoeld zullen worden en sterven. Zo zijn er twee E-holes in een level en als laatste verdediging een Hammer of Dawn-systeem. Weten de COG soldaten dit punt te verdedigen, dan kunnen zij een Hammer of Dawn-straal afvuren en de match op hun naam schrijven. Verliezen ze dit punt, dan zullen ze ook de match verliezen en het einde van de dag niet zien.
Ondanks dat de game een arcade feeling zal krijgen, kan de game weleens de verassing van het voorjaar worden. Gears of War heeft het altijd goed gedaan en een andere kant van het verhaal kan interessante dingen betekenen. Het blijft echter bij gokwerk tot eind maart, dan ligt de game namelijk in de winkel, exclusief voor de Xbox 360.