Een enkeltje naar een verre maan in Industries of Titan
Ontpop je als interplanetaire kapitalist
Dat het momenteel een trend is om naar Mars te willen is een understatement. Deze hype rond de rode planeet zien we ook terug in de ontwikkeling van games, waar menig ontwikkelaar je een basis laat bouwen op Mars. Dat geldt niet voor de indieontwikkelaar Brace Yourself Games, zijn hebben een maan van de planeet Saturnus uitgekozen voor hun game en zo breken ze met meer trends.
Wie de Destiny-games wel eens heeft aangeraakt is waarschijnlijk goed bekend met de maan Titan van de planeet Saturnus. In de game is Titan een planeet met onstuimige zeeën en veel grondstoffen. Dat geldt ook voor dezelfde planeet in Industries of Titan, op dat water na dan. Want in deze game is Titan al generaties lang bevolkt en is de planeet een onherbergzame, dorre planeet geworden. Alleen wel een planeet waar nog altijd veel te halen is.
Nog minder gezellig dan Mars
Terwijl de miljardairs van onze tijd dromen van Mars heeft de mensheid in Industries of Titan de gelijknamige maan van Saturnus bevolkt. Deze plek is alleen voor zo ver mogelijk nog ongezelliger dan Mars. Ten eerste is de zon een heel eind weg en ten tweede zorgt een vervuilde atmosfeer voor een onprettige atmosfeer. Titan is donker en vervuild en alles aan de game ademt een sfeer waarin je meteen het gevoel krijgt dat je hier niet bent om op vakantie te gaan.
De sfeer wordt niet alleen door de donkere cyberpunkstijl van de game bepaald, de personages die je door de game heen leiden voegen ook het nodige karakter toe. Obscure figuren, cyborgs en directeuren van interplanetair grootkapitaal winden er geen doekjes om dat alle partijen aanwezig op Titan op eigen gewin uit zijn. Dat wordt versterkt door het uitstekende inspreekwerk van de nodige stemacteurs die bij de game betrokken zijn.
Dan is er ook nog de toffe muziek van Danny Baranowsky, tenminste als je van nummers in mineur houdt. Zeker voor een building/management-game heeft Brace Yourself Games bijzonder veel aandacht besteedt om je in een bepaalde stemming te brengen en dat is merkbaar.
Micromanage je micromanaging
Natuurlijk speel je een game als Industries of Titan niet voor de sfeerbeelden. Dit is een game voor de micromanagers. Sterker nog: het is een game voor micromanagers die ook hun micromanaging nog willen managen.Op het eerste gezicht lijkt de game een redelijk standaard management game waarin je een basis bouwt en langzaam uitbreidt. Denk aan fabrieken, stations die mineralen verzamelen en turrets om al deze productiemiddelen te beschermen. Hier is weinig nieuws aan, zeker als je meer van dit soort games hebt gespeeld.
Industries of Titan heeft alleen nog een diepere laag, want zowel je hoofdkwartier als je fabrieken kun je binnengaan. Een fabriek doet op zichzelf namelijk weinig, je moet zelf de werkvloer inrichten om te zorgen dat je werknemers ook daadwerkelijk wat te doen hebben. Zo zul je fabrieken bouwen om stroom op te wekken en kostbare mineralen te verwerken. Daarbij is het niet alleen een uitdaging om de balans tussen je energieproductie en output van producten goed te krijgen, het moet ook nog eens goed op je fabrieksvloer passen.
Dit is telkens een puzzel die na verloop van tijd steeds moeilijker wordt, omdat je afval gaat produceren. Dat betekent dat je in elke fabriek een soort Tetris aan het spelen bent waarbij steeds meer grijze blokken je mogelijkheden om nieuwe blokken kwijt te kunnen beperken. Het maakt Industries of Titan een bijzonder building/management game, die erg goed speelbaar is voor een game in early access.