Pokémon Mystery Dungeon DX
Pokémon Mystery Dungeon DX
Al sinds 1998 is een groot deel van de mensheid onder de indruk van de wereld van Pokémon. De films, serie, games en merchandise zijn bijna niet aan te slepen voor jong en oud. Wanneer we kijken naar de gamefranchise, is de Mystery Dungeon-reeks een vreemde eend in de bijt. Geen trainers, geen Pokémon League en je bestuurt je eigen Pokémon. Toch is deze reeks ook erg populair en een game voor de Nintendo Switch kon dan ook niet uitblijven. Deze verscheen in de vorm van Pokémon Mystery Dungeon DX.
Pokémon Mystery Dungeon DX is officieel een remake van Blue/Red Rescue Team, maar ontwikkelaar Spike Chunsoft heeft het verhaal een beetje aangepast. Dit vind ik zelf erg prettig, want de verhalen van de oudere Mystery Dungeon-games waren allemaal hetzelfde en die had ik al wel zo’n beetje gezien. Vol verwachting stond ik op releasedag op werk te stuiteren tot mijn dienst af was en ik een nieuwe Pokémon-titel in de Switch kon schuiven, nog geen half jaar na Pokémon Sword en Shield..
Avontuur hier, avontuur daar
De gameplay van de Mystery Dungeon-reeks is simpel, maar doeltreffend. Jouw Pokémon kunnen naar verschillende dungeons gaan die bestaan uit meerdere verdiepingen. Sommige gaan slechts tot drie hoog, maar andere keren moet je je door vijftien verdiepingen heen knokken. Elke dungeon is voorzien van een eigen type; zo zul je in sommige veel vijandelijke water-Pokémon vinden en bij andere voert juist het type vuur de boventoon. De dungeons zijn daarnaast ook nog eens random gegenereerd, dus kun je elke keer een andere uitdaging verwachten.
Naast de hoofdverhaallijn lenen deze dungeons zich ook voor het uitvoeren van sidequests. Als je besluit alle sidequests te willen doen: ik wens je veel succes en raad je aan om wat vrije dagen te nemen. Er zijn er oneindig veel, dus je kunt je een flinke tijd vermaken. Wat ik ook ideaal vind, is dat je missies kunt opstapelen. Dus als je er meerdere hebt in dezelfde dungeon, dan kun je er ook meerdere tegelijk uitvoeren. Het voelt heerlijk om tig sidequests tegelijk te beëindigen.
Om te kunnen voorzien in alles wat je nodig hebt op je avonturen, heb je toegang tot Pokémon Square. Daar is onder andere een winkel voor items, een bank waar je je geld kunt laten beheren en een trainingsdojo. Deze laatste kun je gebruiken met tickets die je verzamelt in je quests en maakt het mogelijk dat je jouw Pokémon snel een ervaringsboost geeft. Zo kunnen ze meteen met je mee op pad en hoef je ze niet achter te laten omdat ze zwak zijn.
Alle vrienden zijn welkom!
Tijdens het betreden van dungeons kom je veel andere Pokémon tegen. Met een beetje geluk willen ze met je mee op avontuur en kun je jouw team een stukje uitbreiden. Zelf heb je echter maar een klein huisje beschikbaar en niet al je buddies kunnen daarin pitten. Bij gebrek aan de Guild die in de vorige games wel zat, is het hier namelijk aan jou om ze een veilig thuis te bieden. Pokémon Mystery Dungeon DX pakt dit op een nieuwe manier aan: je kunt namelijk je eigen kampjes bouwen.
Er is via Wigglytuff op Pokémon Square een flinke reeks aan kampeerplekken te koop. Elk van deze kampjes biedt een plek aan een andere groep Pokémon. Als een Pokémon aanbiedt met je op avontuur te gaan en je hebt geen kamp waar deze kan verblijven, zul je helaas afscheid van hem moeten nemen. Je doet er dus goed aan om flink te sparen en met enige regelmaat een kamp erbij te kopen. Ook zorgen voor diversiteit kan voorkomen dat je afscheid moet nemen van een nieuw vriendje.
De Pokémon die in je kampjes vertoeven, kunnen uiteindelijk ook evolueren. Helaas pakt Mystery Dungeon DX hiermee terug op het concept dat de eerdere games ook altijd aanhielden: evolueren kan pas na het uitspelen van de game. Eerlijk is eerlijk, nadat de game uitgespeeld is valt er nog genoeg te doen. Het is dus geen nutteloze toevoeging, maar ik vind het erg jammer dat je je niet tijdens het spelen van het verhaal bezig kunt houden met evolutie.
Even op stil alsjeblieft
Ik heb uren en uren in deze game gestoken en heb me er elke seconde daarvan goed vermaakt. Pokémon Mystery Dungeon DX is in alles een remake van een reeks prachtspellen en daarmee een volwaardige titel voor de Switch. Er was helaas toch wel iets wat ervoor zorgde dat net de puntjes op de i niet behaald zijn, namelijk de muziek. Muziek is natuurlijk een behoorlijk kenmerkend iets in games en in deze titel is dat niet anders. Daarom is het ook zo jammer dat sommige deuntjes op een gegeven moment pijn gaan doen aan je oren.
Zo heb je de muziek die speelt terwijl je je op Pokémon Square bevindt. Het is een deuntje dat zich herhaalt in een loop van ongeveer 15 seconden en de laatste seconden klinkt het op zo’n manier dat het lijkt alsof je hele Switch vastslaat. Hier werd ik op gegeven moment helemaal knettergek van. Gelukkig is de muziek in de dungeons iets rustiger en daar kon ik beter mee leven.
Als laatste ben ik benieuwd of er misschien nog DLC wordt uitgebracht voor de game. Dit doet Nintendo regelmatign en ik denk dat een titel als deze zich daar goed voor leent. We gaan het zien met de tijd.
{!{wpv-view name=’review-blok’}!}
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]