Grid

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Grid

Dat Codemasters in staat is goede racegames af te leveren, is eigenlijk al jaren bekend. De focus van de Britse ontwikkelaar lag echter langere tijd op de wat serieuzere race-titels, zoals Colin McRae Rally en TOCA. Fans van een wat luchtigere race-game moesten hun plezier elders zoeken, totdat de ‘Codies’ in 2008 op de proppen kwamen met Grid. Elf jaar na het origineel keert de serie nu terug met een reboot, opnieuw op zoek naar de magie die de originele titel zo tof maakte. In Keulen mochten we tijdens gamescom 2019 alvast aan de slag met de game.

Voor fans van racegames is de Grid-serie zeker geen onbekende. In 2008 verscheen het origineel, waarbij de Britse ontwikkelaar Codemasters een fijne balans tussen simulatie- en arcade-gameplay wist te vinden. Hoewel er nog twee sequels volgden, konden deze niet hetzelfde gevoel als het origineel teweeg te brengen. Daarom gooit de ontwikkelaar het nu over een andere boeg met een reboot en gaat de Grid-serie terug naar waar het begon.

Een vertrouwde formule

Wanneer je de originele Grid-game hebt gespeeld in 2008, weet je waar je in de reboot op kunt rekenen. In de carrière-modus van de game reis je opnieuw de wereld over om te bewijzen dat je de beste coureur bent in tal van verschillende klassementen. Denk daarbij aan de standaardauto’s zoals je ze ook bij de dealer ziet staan, maar ook toerwagens, drifters en opgevoerde hatchbacks. Blink in de verschillende klassen uit en je verdient niet alleen het recht om in andere klassen mee te racen, maar ook om snellere wagens te kopen en je arsenaal aan scheurijzers uit te breiden.

Hoewel je jezelf samen met een computergestuurde teamgenoot door de verschillende klassementen werkt, hoef je geen teambonding te verwachten. Enige vorm van verhaal lijkt dan ook niet aanwezig te zijn, iets wat de ontwikkelaar recentelijk nog wel probeerde in F1 2019. Hoewel het verhaal ook in F1 2019 nog niet heel uitgebreid was, schepte het wel een bond met het personage. Ik vraag me dan ook af hoe lang dit leuk zal blijven voor spelers..

Wiel tegen wiel

Wie niet per se alle klassen wil doorspelen, maar wel op zoek is naar een vermakelijke racegame, is bij Grid aan het goede adres. Het leuke aan Grid is namelijk dat een perfecte racelijn geen verplichting is en dat het niet erg is om je handen vuil te maken of je spatborden te beschadigen. Een concurrent een flinke beuk verkopen kan vaak ook zonder al te grote consequenties. Totdat je het te vaak doet en vijanden begint te maken. Op dat moment treedt het nemesis-systeem namelijk in werking.

GRID 
 Pixel Vault

Wanneer je regelmatig dezelfde tegenstanders een beuk geeft of iets te vaak tegen de bumper aan zit, worden ze kwaad op je. Op dat moment worden ze je ‘nemesis’ en zetten ze alles op alles om jou te verslaan. Dat houdt in dat ze agressiever gaan rijden, dat ze bredere en dus ook minder efficiënte racelijnen hanteren en je proberen af te snijden. Alles om ervoor te zorgen dat jij hen niet inhaalt.

Hoe ze dit precies doen, is afhankelijk van de AI. Codemasters heeft een reeks van 400 verschillende AI’s gegenereerd die iedere coureur andere statistieken geven. Hierdoor zullen sommige coureurs bijvoorbeeld beter in het bochtenwerk zijn, maar slechter in het inhalen of juist beter zijn in de acceleratie, maar net te laat op de rem trappen. Wanneer ze je nemesis worden, worden deze eigenschappen uitvergroot. Dat geldt natuurlijk voor de goede eigenschappen, maar ook voor de slechte. Een coureur die goed is in de bochten, zal deze nog scherper aansnijden en er nog beter uitkomen en een boze coureur zal zijn geduld verliezen en dus ook vaker de auto tegen je aan zetten.

Het oog wil ook wat

Hoewel we nog niet veel hebben gezien van de reboot van Grid, belooft onze speelsessie veel goeds. Wagens zijn tot in detail nagebouwd, maar reageren ook realistisch op schade. Bumpers komen los, spiegels vliegen van de wagen af en je auto gaat moeilijker sturen wanneer je iets te vaak in de vangrail hangt. Datzelfde geldt voor de locaties, die overdag, in de nacht, met regen of zonneschijn zijn te bewonderen in de game.

GRID 
 Pixel Vault

Tijdens onze gamescom-sessie kwam alleen de singleplayer-modus aan het licht. Natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe de reboot van Grid in de multiplayer stand zal houden tussen andere racegames. De game ligt op 11 oktober in de winkels en op dat moment zullen ook wij dieper in de game duiken en mag je natuurlijk hier op Pixel Vault een review verwachten.