Gears 5 – Horde 4.0
De Gears of War-serie heeft verschillende zaken in de loop der jaren mainstream gemaakt: cover-based shooters, roadie-runs en natuurlijk de eindeloze wave-based co-op modi. Ook in Gears 5 keert de Horde-modus terug, waarbij The Coalition de modus tot in perfectie lijkt uit te werken. Tijdens gamescom 2019 zochten we dekking achter een middelhoog muurtje om met de nieuwe versie van de multiplayer-modus aan de slag te gaan.
Wanneer op 10 september Gears 5 officieel in de winkels ligt, is er voor jou als speler genoeg te doen. Allereerst is er natuurlijk het verhaal, waarbij de zoektocht van Kait naar haar moeder centraal staat. Ook is er natuurlijk de bekende multiplayer en mag je aan de slag met een volledig nieuwe co-op modus in de vorm van Escape. Fans van de voorgaande games zullen echter vooral uitkijken naar de bekende Horde-modus, waarin je het opnieuw opneemt tegen tal van vijanden.
Bouw je verdedigingswerken
Het principe van de Horde-modus is sinds de originele versie in Gears of War 2 gelijk: schakel groepen Locust, DeeBees en Swarms uit en blijf daarbij zelf in leven. Doe dit gedurende vijftig rondes met steeds lastigere vijanden en je wint. Hoewel het makkelijker gezegd is dan gedaan, blijft het vooral een uitdaging in communiceren en samenwerken. Gelukkig waren die twee niet nodig tijdens onze gamescom-demo, aangezien deze na elf rondjes al werd afgekapt.
Het basisprincipe van de onafgebroken stroom aan groepen vijanden overleven is in Horde 4.0 (om de modus zo maar even te noemen) nog altijd hetzelfde als in de originele versie uit Gears of War 2. Toch zijn er sindsdien wel enkele dingen veranderd: zo kunnen spelers sinds Gears of War 3 verdedigingswerken bouwen in de vorm van vallen, automatische wapens en extra beschutting. Deze extra verdedigingsopties komen sinds Gears of War 4 uit een Fabricator die door spelers verplaatst kan worden, zodat je zelf kunt kiezen wat jouw centrale punt van de verdediging wordt. Zoals je misschien wel vermoedt, nodigen deze toevoegingen je echter vooral uit om op één enkele positie te blijven.
Kom van je plek
In Gears 5 doet The Coalition er alles aan om je uit de vertrouwde omgeving te laten komen en de rest van de kaart te ontdekken. Dit gaat door middel van Taps: punten die gedurende de verschillende waves op de kaart verschijnen en jou en je team extra voordelen kunnen opleveren. Natuurlijk gaat dit niet vanzelf: deze punten moeten eerst door jou als speler veroverd worden. Daarna zul je ze ook moeten verdedigen om ervoor te zorgen dat ze niet in handen vallen van de Locust, de DeeBees of andere vijanden.
Mocht je een Tap in handen krijgen, dan pluk je daar uiteindelijk wel de vruchten van. Zo leverde de Tap in onze korte demo ons extra Energy-credits op, die we in konden wisselen bij de Fabricator. Credits waar we uiteindelijk ook weer nieuwe spullen van konden kopen om zowel de Tap als de originele positie te verdedigen. Hoewel deze Tap credits opleverde, kan ik me ook goed voorstellen dat andere Taps bijvoorbeeld munitie of speciale wapens kunnen opleveren om de strijd wat makkelijker te maken. Dat heeft Microsoft echter nog niet willen verklappen.
Ik kies jou, Jack
Ook bij The Coalition is de populariteit van hero-shooters niet onopgemerkt gebleven en dus heeft de studio een vleugje hero-shooter aan de Horde-modus toegevoegd. De verschillende personages kunnen nu naast gear-kaarten ook passieve, actieve en ultieme vaardigheden gebruiken om het tij te keren. Zo heeft JD de mogelijkheid om artillerievuur op te roepen en op de vijand af te vuren, terwijl Kait tijdelijk onzichtbaar kan worden om een vijand te besluipen. Een leuke bonus daarbij is dat je ook voor de robot Jack kan kiezen, om je verdedigingswerken op te lappen, je teamgenoten te ondersteunen en zelfs wat offensieve schade aan te richten.
Hoewel Ultimates vanzelf terugkomen, moeten actieve vaardigheden gekocht worden. Dit doe je ook weer met je Energy-credits, wat betekent dat je keuzes moet maken. Kies je voor extra verdediging van je positie, van je Fabricator of van je Tap? Of kies je voor extra kracht van je wapens, extra munitie of een andere actieve vaardigheid? De keuze is aan jou, maar het is duidelijk dat met een foute keuze een potje Horde zo voorbij kan zijn.
Hoewel de toevoeging van dit vleugje hero-shooter even wennen is, blijft de Horde-modus overduidelijk Gears of War. Dekking nemen achter een muurtje is nog altijd cruciaal, samenwerken blijft een must en de actie is genadeloos. Fans van de modus kunnen dan ook in september hun hart weer ophalen als de game beschikbaar is voor Xbox One en Windows pc. Spelers met een Game Pass Ultimate-abonnement mogen vanaf 6 september aan de slag, andere spelers vanaf 10 september.