Destiny 2: Shadowkeep
In oktober begint het derde jaar voor Destiny 2 met de lancering van de tweede grote uitbreiding: Shadowkeep. Een jaar dat misschien wel het belangrijkste jaar tot nu toe zal zijn voor ontwikkelaar Bungie, omdat de studio weer op eigen benen moet staan na de breuk met uitgever Activision. Met de lancering van Destiny 2: Shadowkeep verandert er voldoende in het evoluerende universum van Guardians, Ghosts en de strijd tussen Light en Darkness, dus is het tijd om vooruit te blikken.
Afgelopen september zagen we het universum van Destiny opgeschud worden met de lancering van Destiny 2: Forsaken. Een nieuw verhaal, twee nieuwe omgevingen, een nieuwe multiplayermodus en een wapensysteem dat op de schop ging, maakten het tot de grootste uitbreiding tot nu toe. Na drie kleinere ‘seizoenen’ met nieuwe inhoud krijgen we nu weer een grote uitbreiding, maar de veranderingen zijn niet op dezelfde schaal aanwezig als in Forsaken. Waar Forsaken te vergelijken valt met The Taken King uit Destiny 1, is Shadowkeep meer op het niveau van de Rise of Iron-uitbreiding.
Releasedatum Destiny 2: Shadowkeep
Hoewel het derde jaar van Destiny 2 waarschijnlijk een week eerder begint, zal Destiny 2: Shadowkeep vanaf 1 oktober 2019 te spelen zijn op de pc, Xbox One, PlayStation 4 en later op Google Stadia. Op diezelfde datum zal ook Destiny 2: New Light verschijnen, een free-to-play-versie van de game. Daarbij krijgen spelers de verhaallijnen uit het eerste jaar, alle multiplayercontent en toegang tot de verschillende Strikes. Om de andere verhaallijnen van jaar twee en drie te spelen, moeten respectievelijk Forsaken en Shadowkeep aangeschaft worden.
Destiny: het ‘net geen tien jaar’-plan van Activision
In 2014 lanceert Activision zijn nieuwe paradepaardje: Destiny. Na een enorme investering van de uitgever in Halo-ontwikkelaar Bungie komt de uitgever met een nieuwe IP op de proppen die nog jaren mee moet gaan. Het plan om iedere twee jaar met een nieuwe game te komen valt echter al snel in het water, want in 2017 zien we pas de release van Destiny 2 voor de huidige generatie consoles en daarnaast voor het eerst op pc.
Sinds de release van Destiny 2 heeft de game al verschillende uitbreidingen en nieuwe verhaallijnen gekregen, onderverdeeld in de jaren dat de game meegaat. In het eerste jaar zagen we de strijd tegen Ghaul en zijn Red Legion, de zoektocht naar Osiris in de uitbreiding Curse of Osiris en de strijd tegen de wormgod Xol op Mars in de Warmind-uitbreiding. Gedurende het tweede jaar stond de jacht op prins Uldren Sov centraal in Forsaken, waarna je in de drie losse seizoenen kennis maakte met nieuwe facties en een oude bekende. Het derde jaar gaat in oktober van start met de lancering van Shadowkeep, de eerste uitbreiding die Bungie heeft gemaakt sinds de studio zich heeft losgetrokken van uitgever Activision.
Het universum van Destiny
Hoewel het universum van Destiny bol staat van bijzondere rassen, aliens en robots, speelt het verhaal zich wel degelijk af in ons zonnestelsel. Wanneer we in de nabije toekomst ruimtereizen echt onder controle hebben, komen we op Mars iets bijzonders tegen: een enorme witte bol die boven het oppervlak van de rode planeet hangt en later bekend zal staan als The Traveler. Deze bol zorgt in eerste instantie voor een enorme technologische vooruitgang, maar brengt later ook praktisch de ondergang van de mensheid teweeg. Want wanneer wij The Traveler boven Mars vinden, hebben andere buitenaardse rassen de witte bol al eerder gevonden en door tijd en ruimte gevolgd naar ons zonnestelsel.
Wanneer jij als Guardian tot leven wordt gewekt door een klein robotje van het type Ghost, zijn er ondertussen duizenden jaren voorbij gegaan. De mensheid is drastisch teruggedrongen tot een enkele metropool in Rusland en de verschillende buitenaardse rassen bonken op de deur met het plan ons een kopje kleiner te maken. De Guardians vormen dan ook de laatste defensieve linie voor de mensheid, iets wat mogelijk wordt gemaakt door het feit dat Guardians niet dood kunnen zolang hun Ghost niet wordt vernietigd. Samen met andere Guardians is het aan jou om te voorkomen dat rassen zoals de Vex, de Fallen, de Taken en de Cabal het laatste beetje mensheid niet van de kaart vegen.
De gameplay van Destiny 2: Shadowkeep
Destiny 2 is een van de bekendste loot-shooters en Shadowkeep borduurt daar natuurlijk op verder. Daarbij krijg je door verschillende activiteiten te doen nieuwe uitrusting, die je weer kunt gebruiken om moeilijkere activiteiten te voltooien. De kwaliteit van je wapens en andere uitrusting speelt daarbij een belangrijke rol, waardoor de game je telkens blijft uitdagen betere spullen te verdienen.
Met de lancering van Shadowkeep gaat het armorsysteem van de game flink op de schop en krijg je als speler meer mogelijkheden om je bepantsering af te stellen naar jouw wensen, zonder dat je het ontwerp van jouw pantser achter moet laten. Andere toevoegingen zijn de finishers, speciale aanvallen die je Guardian kan doen om een vijand op brute wijze af te maken.
Daarnaast keren ook oude elementen terug. Zo gaat de game terug naar de maan, een belangrijke locatie uit de originele game. Deze omgeving is echter wel twee keer zo groot als het origineel. Ook keren oude slechteriken terug in de vorm van Nightmares. Met de uitbreiding komt er ook een nieuwe Raid die plaats zal vinden in de Black Garden, een omgeving uit het eerste deel en de thuisbasis van de Vex.
Een nieuw begin
Zoals eerder aangegeven vormt Destiny 2: Shadowkeep een nieuw begin voor zowel Destiny als Bungie. Dat Bungie maar al te graag kenbaar maakt dat het op eigen benen staat, blijkt wel met de wijzigingen die de studio doorvoert in Shadowkeep. Voor nieuwe spelers is de belangrijkste wel de release van New Light. Hierin kunnen nieuwe spelers niet alleen het eerste jaar van Destiny 2 gratis beleven, maar ook kennismaken met hoe Destiny-fans voor het eerst ontwaakten in de Cosmodrome, vijf jaar geleden. Daarnaast krijgen spelers ook gratis toegang tot verschillende stukken endgame-content zoals de competitieve multiplayermodi Gambit en de Crucible.
Daarnaast zitten spelers vanaf 1 oktober niet meer vast aan een enkel platform. Nu de game beschikbaar is op pc, Xbox One, PlayStation 4 en later dit jaar ook Google Stadia, voert Bungie ook cross-platform-saves in. Dit houdt in dat spelers hun Guardian op verschillende platformen kunnen gebruiken zonder hun voortgang te verliezen, zolang ze op de verschillende platformen over dezelfde content beschikken, namelijk Destiny 2: New Light en de verschillende uitbreidingen. Bungie zelf liet doorschemeren dat ze dit al langer willen doorvoeren, maar dat vooral Activision hier dwars lag.
Trailers Destiny 2: Shadowkeep
Benieuwd naar beelden van Destiny 2: Shadowkeep? Bekijk hieronder de officiële trailers van de game: