Hollow Knight: Silksong

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Hollow Knight: Silksong

Zoals Rohald in zijn hands-on van Super Lucky’s Tale al aangaf, is nostalgie een krachtig wapen. Het is de drijvende kracht achter het succes van Metroidvania-games. Hollow Knight is een voorbeeldige titel in dit genre en het ziet ernaar uit dat Hollow Knight: Silksong in de voetstappen van zijn voorganger gaat volgen.

Het post-E3 evenement van Nintendo bevatte een scala aan games, van grote, bekende titels tot kleinere IP’s. Hollow Knight: Silksong was daar één van. Het is het tweede spel van ontwikkelaar Team Cherry en het vervolg op hun eerste spel: Hollow Knight. Hoewel het repertoire van Team Cherry aan de kleine kant is, mag hun eerste game er zeker zijn. Ondanks dat ik maar vijftien minuten heb mogen doorbrengen in de wereld van Silksong, denk ik dat de game het in zich heeft om een waardig vervolg te worden.

Hornet in de schijnwerpers

Hollow Knight: Silksong heeft Hornet in de hoofdrol. Dit personage was oorspronkelijk bedoeld voor de originele game. Het plan was om Hornet een speelbaar karakter te maken via DLC, maar Team Cherry besloot om de DLC uit te breiden en uit te brengen als een volledige sequel. Die sequel is Silksong en de plannen zijn om de game uit te brengen op pc, Mac, Linux en de Nintendo Switch.

We ontmoeten Hornet in een ietwat vervelende situatie. Ze is gevangen genomen door een aantal andere insecten en wordt in een kooi vervoerd naar een andere locatie. Wanneer de stoet over een brug gaat, stort deze in en wonder boven wonder overleeft Hornet deze val. Nu is ze bevrijd, maar waar is ze precies? Waar ging de stoet naartoe? Waarom zat Hornet überhaupt in die kooi?

Hollow Knight: Silksong 
 Pixel Vault

Zonder al te veel uitleg krijgen we de controle over Hornet en kunnen we beginnen met ons avontuur. Het level waarin ik begin is warm, zacht en groen; een flink contrast met de originele Hollow Knight. Houdt dat in dat de wereld uit de eerste game aan het groeien en genezen is? Is dit een ander insectenparadijs? Net als in bijvoorbeeld Dark Souls wordt er qua verhaal vrij weinig uitgelegd. Je zult zelf op onderzoek uit moeten gaan, met NPC’s moeten praten en in alle kleine hoekjes en gaatjes van de levels moeten kruipen, op zoek naar antwoorden.

In het diepe

In sommige moderne games lijkt er af en toe geen einde te komen aan tutorials. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Tomb Raider-games, die zelfs aan het einde van het spel nog tooltips verschaffen over hoe een pistool te gebruiken. Hollow Knight: Silksong en Metroidvania’s in het algemeen doen hier absoluut niet aan. Als je niet verder komt of op een doodlopend stuk uitkomt, is het aan jou om daar de oplossing voor te vinden. Er is misschien een geheime tunnel of een power-up waardoor je net dat stukje hoger kunt springen of verder kunt vliegen en zo verder het level kunt verkennen.

Hollow Knight: Silksong 
 Pixel Vault

Door deze manier van game- en leveldesign leer je als speler alle kleine details van de game en word je ongemerkt steeds beter. Op deze manier voelt het bijna natuurlijk aan om steeds sterkere vijanden onder handen te nemen. Het begint simpel: je moet over de eindbaas van het level springen om haar aanvallen te ontwijken. Door alleen snel op de A-knop te drukken, springt Hornet niet hoog genoeg en loop je alsnog schade op. Maar als je de A-knop langer indrukt, springt Hornet net dat stukje hoger en ontwijk je de aanval wél. Dit was natuurlijk maar een demo van vijftien minuten en indrukwekkender dan dat werd het niet, maar als je bekend bent met de originele Hollow Knight, mag je ervan uitgaan dat dit verder wordt uitgebreid. Hoewel er nog geen releasedatum bekend is voor Hollow Knight: Silksong, kan ik in elk geval niet wachten tot ik het opnieuw onder handen mag nemen.